ΕΛΛHNIKH ΛOΓOTEXNIA / ΠEZOΓPAΦIA
Η έρημος έρχεται
Μιχάλης Φακίνος
Σε μια πόλη που μοιάζει να καταρρέει, να παλιώνει και να βυθίζεται μες στη σιωπή, στην αδιαφορία, στη μελαγχολία και στους ανθρώπους-σκιές, τέσσερεις φίλοι, πρώην δραπέτες ψυχιατρείου, χρησιμοποιώντας τα ονόματα των αδελφών Μαρξ, των παλαιών κωμικών, φτειάχνουν μια ορχήστρα και παίζουν μουσική χωρίς να ξέρουν μουσική. Σαν άγγελοι προπομποί κάποιου αδιευκρίνιστου μηνύματος παίζουν παντού, προσπαθώντας να βγάλουν από το ακροατήριό τους εικόνες και συναίσθημα, να δώσουν, με τον δικό τους κώδικα, το στίγμα της εποχής. Μαζί τους «κολλάει» η Ωραία Μπέλα, που ερωτοτροπεί με το θάνατο, που αφηγείται υπέροχες, άγριες ιστορίες, που προσπαθεί να βάλει μια τάξη στο Χάος, αλλά που κάποτε θα χαθεί και η ίδια μέσα στο χάος των ιστοριών της. Η σκοτεινή πόλη μοιάζει να αναζητεί μια χαραμάδα φως, καθώς πέφτει πάνω της και τη σκεπάζει η κίτρινη σκόνη που έρχεται από την έρημο, ενώ οι ήρωες του βιβλίου, αδαείς και αβοήθητοι, ψάχνουν να αρθρώσουν έναν καινούργιο Λόγο με τα ετερόκλιτα υλικά του Χάους.
Ο τύμβος κοντά στη θάλασσα
Δημήτρης Νόλλας
Τι μπορεί να είναι αυτό που συνδέει έναν Φράγκο σταυροφόρο με έναν συνονόματό του κεντροευρωπαίο αναρχικό, έναν Εγγλέζο ευγενικής γενιάς, πράκτορα της Γ’ Διεθνούς, κι έναν μονόχειρα Έλληνα ομογενή; Και πώς μπορεί να τελειώσει μια τέτοια ιστορία; Τελειώνουν ποτέ οι ιστορίες που κίνητρό τους συνήθως είναι η αχόρταγη πείνα του συγγραφέα να καταφέρει να διηγηθεί όσο περισσότερα γίνεται με όσο λιγότερες λέξεις; Μήπως αυτό που τα συνδέει, αυτό που ήταν βαθιά και για καιρό βυθισμένο, είναι η Γλυκερία; Μια γυναίκα που είχε πονέσει πολύ και που όλοι –ζωντανοί και νεκροί– επιθυμούν να χαθούν στο κορμί της;
Φ. ΚΑΤΣΟΥΡΟΣ
Travemünde, 19.2.1992
Ο χάρτης των ονείρων
Κατερίνα Καριζώνη
Κυκλάδες, 1537: Σε μια εποχή όπου ο περίφημος Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα καταλαμβάνει διαδοχικά τα νησιά του Αιγαίου, ο Νικόλαος Μοστράτος, ένας άνθρωπος της θάλασσας και χαρισματικός χαρτογράφος, ζει στην Πάρο την παρακμή της Ενετοκρατίας μέσα από τα δικά του πάθη. Ζωγραφίζει με δεξιότητα όχι μόνο τα επικίνδυνα κυκλαδίτικα νερά, αλλά και τους παγκόσμιους χάρτες, καθώς εκείνοι αλλάζουν δραματικά. Παράλληλα βιώνει ένα μεγάλο έρωτα δίχως ανταπόκριση, γιατί τον χωρίζει βαθύ κοινωνικό χάσμα από τη γυναίκα της ζωής του: την Ευγενία Ραγούση, μια νεαρή αρχόντισσα του νησιού, που ετοιμάζεται να παντρευτεί κάποιον Βενετό αριστοκράτη. Τη μέρα όμως του γάμου της, κι ενώ εκείνη προβάρει το νυφικό της, η Πάρος καταλαμβάνεται από τους Οθωμανούς και οι άνεμοι του πολέμου παρασύρουν αμετάκλητα την ωραία δεσποσύνη και τον ερωτευμένο χαρτογράφο σε μια συναρπαστική περιπέτεια, που εκτυλίσσεται άλλοτε μέσα στις παγίδες της Ιστορίας κι άλλοτε στον ευμετάβλητο χάρτη των ονείρων τους.
ΞENH ΛOΓOTEXNIA / EIKOΣTOΣ AIΩNAΣ
Η δεσποινίς Τζην Μπρόντι στην ακμή της
Μύριελ Σπαρκ
H δεσποινίς Τζην Μπρόντι δεν είναι σαν τις άλλες δασκάλες που διδάσκουν στην αξιοσέβαστη Σχολή Θηλέων Mάρσια Μπλέιν στο Εδιμβούργο του Μεσοπολέμου. Καλλιεργημένη, ρομαντική και αντισυμβατική θα διαλέξει μια ομάδα έμπιστων μαθητριών –που σύντομα όλο το σχολείο αποκαλεί «ο κύκλος της δεσποινίδος Μπρόντι»– για να τις μυήσει στον κόσμο των ενηλίκων. Ενώ συγκρούεται με τη διευθύντρια του σχολείου και αντιμετωπίζει την καχυποψία των συναδέλφων της εξαιτίας των διδακτικών της μεθόδων, θα αλλάξει τη ζωή των μαθητριών της μιλώντας τους για την πολιτική, την τέχνη και τον έρωτα. Όμως αυτή η ιδιόρρυθμη διδασκαλία θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες για όλους τους εμπλεκόμενους. Από τα σπουδαιότερα αγγλικά μυθιστορήματα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.
ΞENH ΛOΓOTEXNIA / ΣYΓΓPAΦEIΣ AΠ' OΛO TON KOΣMO
Δεν θα πεθάνεις
Κατρίν Σμιτ
Τη στιγμή που έσπασε το ανεύρυσμα στο κεφάλι της, η Ελένε ακροβατούσε επικίνδυνα ανάμεσα σε μια κανονική, τακτοποιημένη οικογενειακή ζωή και στο αναπάντεχο πάθος της για μια τρανσέξουαλ, που εισέβαλε στη ζωή της ως κεραυνός εν αιθρία. Το φάντασμα της τραγικής αυτής ύπαρξης θα βρεθεί στο επίκεντρο της κατακερματισμένης μνήμης της και την ακολουθεί σε όλη τη διάρκεια της επίπονης προσπάθειας να ανακτήσει τον έλεγχο του σώματός της και την επαφή της με το λόγο. Ταυτόχρονα, η ιδιότυπη ψυχική μοναξιά που βιώνει η ηρωίδα καθώς αφυπνίζονται οι λειτουργίες της συνείδησης προσδίδει στην αφήγηση το χαρακτήρα μιας αυτο-ψυχανάλυσης που συγκλονίζει τον αναγνώστη. Ένα δυνατό, ασυνήθιστο μυθιστόρημα, που τιμήθηκε με το Βραβείο Γερμανικής Λογοτεχνίας 2009.
Στο τέλος της γης
Νταβίντ Γκρόσμαν
Όταν ο γιος της, ο Όφερ, φεύγει για να συμμετάσχει σε μια μεγάλη στρατιωτική επιχείρηση, η Όρα φεύγει από το σπίτι της για να μην βασανίζεται περιμένοντας τα κακά μαντάτα που είναι σίγουρη ότι θα φτάσουν. Ελπίζει πως μ’ αυτό τον τρόπο θα αποφύγει το κακό και θα σώσει τον γιο της. Ταξιδεύοντας προς τη Γαλιλαία, σχεδόν απάγει τον Άβραμ, φίλο και εραστή της νιότης της, και επί μέρες και νύχτες περιπλανιέται στο Ισραήλ, κάνοντας το μόνο πράγμα που μπορεί για να προστατεύσει τον γιο της: μιλάει γι’ αυτόν, βιώνει την ιστορία της ζωής του. Το Στο τέλος της γης αρχίζει με τον πόλεμο των Έξι Ημερών και φτάνει ως τις μέρες μας. Είναι ένα μυθιστόρημα για δύο άντρες, μια γυναίκα και δύο παιδιά, για την αγάπη και την ερωτική απογοήτευση, την ανδρική φιλία, τη μητρότητα και την οικογένεια, μέσα σ’ ένα κλίμα βίας και φόβου. Ένα από τα σημαντικότερα αντιπολεμικά έργα της εποχής μας, γραμμένο από έναν σπουδαίο συγγραφέα, ο οποίος, χωρίς να το θέλει, κι ενώ έγραφε αυτό το μυθιστόρημα, έγινε τραγικό σύμβολο του καιρού μας.
«Πρόκειται για το αριστούργημα του Γκρόσμαν. Ένα βιβλίο με τρομερή δύναμη και ένταση. Ο Φλομπέρ δημιούργησε την Έμμα, ο Τολστόι την Άννα και τώρα ο Γκρόσμαν μάς δίνει την Όρα, τόσο αληθινή και ζωντανή όσο κανένας άλλος χαρακτήρας στη σύγχρονη πεζογραφία. “Ρούφηξα” την κάθε του σελίδα σαν να βρισκόμουν σε έκσταση. Ένα μυθιστόρημα που μένει αξέχαστο».
Πολ Όστερ
ΠΟIHΣH - ΠΟΙΗΤΙΚΗ - ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
Γλυκόπικρα δίστιχα και τετράστιχα
Θόδωρος Καρζής
Ξεφυλλίζοντας αυτό το βιβλίο, θα συναντήσει κανείς την ευρύτερη δυνατή θεματολογία στη συνοπτικότερη ποιητική έκφραση. Μέσα από τα 121 «γλυκόπικρα», παρελαύνουν σχεδόν όλα τα προβλήματα που απασχολούν τον άνθρωπο, με την ταχύτητα και την επιγραμματικότητα των δύο έως τεσσάρων στίχων. Πλούτος και φτώχια, ευτυχία και δυστυχία, πόλεμος και ειρήνη, εγκόσμια και υπερκόσμια – κάθε θέμα αναδεικνύεται και σχολιάζεται σ’ ένα μετρικό ομοιοκατάληκτο στιχούργημα, συνήθως τολμηρό και αντισυμβατικό.
Χιούμορ, σκώμμα και σάτιρα κυριαρχούν στη συλλογή, παράλληλα όμως και με τρυφερότητα, κατανόηση, συμπόνια. Τελικός στόχος φαίνεται να είναι η αλήθεια, η γυμνή και αψεγάδιαστη, πέρα από προκαταλήψεις ή κοινωνικο-θρησκευτικά ταμπού.
ΠΟΛITIKH - IΣTOPIA
Η Αθήνα στου Όθωνα τα χρόνια
Γιάννης Καιροφύλας
Τα πρώτα χρόνια μετά την Επανάσταση του 1821 η Αθήνα ήταν μια πόλη ερειπίων. Χωρίς δρόμους, πλατείες, εμπορικά καταστήματα, χωρίς πολλούς κατοίκους. Οι μεταφορές γίνονταν με γαϊδούρια και καμήλες, τα σπίτια φωτίζονταν με λαδοφάναρα, ενώ η Αγορά, κάτω από την Ακρόπολη, ήταν γεμάτη παράγκες.
Μέσα σε μια πεντηκονταετία η νέα πρωτεύουσα κατόρθωσε να γίνει πόλη αξιοθαύμαστη και δεν άργησε να διεκδικήσει θέση ανάμεσα στις ωραίες πόλεις της Ευρώπης. Με αξιόλογα πλέον κτίσματα, με πρωτοποριακές για εκείνα τα χρόνια εστίες πρασίνου, με ζωηρή καλλιτεχνική κίνηση, με τον πολιτισμό που διεκδικεί κάθε τόπος και περισσότερο ο λαός του.
Αυτή την περιπέτεια μάς αφηγείται το βιβλίο του Γιάννη Καιροφύλα: την ιστορία μιας πόλης που δεν γνωρίσαμε ποτέ, μέσα από την πορεία της τις κρίσιμες δεκαετίες του 19ου αιώνα.
ΒΙΒΛΙΑ - ΔΩΡΑ
Το μικρό βιβλίο της φιλίας
Μόνικα Λεβέντη
Δεν υπάρχει ανθρώπινος δεσμός που να έχει υμνηθεί περισσότερο από τη φιλία. Ίσως είναι ο μοναδικός στον οποίο κανείς δεν μπορεί να βάλει αρνητικό πρόσημο. Ο φίλος, για κάθε άνθρωπο, είναι ο κρίκος που μας ενώνει με το σύνολο. Σύντροφος στην περιπέτεια, σύμμαχος στις αντιξοότητες και σύμβουλος στη δυσκολία. Είναι πηγή έμπνευσης, τροφοδότης χαράς, αντλία στεναχώριας. Ξέρει να διπλασιάζει το γέλιο και να κόβει στη μέση το δάκρυ· να απλώνει το χρόνο χωρίς να τον χαραμίζει, και να βαθαίνει ταυτόχρονα το νόημα της ύπαρξής μας.
Οι φιλικές σχέσεις ανέκαθεν απασχόλησαν και απασχολούν όλους μας, γιατί δεν νοείται ζωή χωρίς αυτές. Από τον Σοφοκλή, τον Ευριπίδη και τον Κικέρωνα μέχρι τον Βαν Γκογκ, την Μπίλι Χόλιντεϊ ή τον Αλμπέρ Καμύ, από γνωστούς στοχαστές και καλλιτέχνες μέχρι άγνωστους φιλοσόφους της καθημερινής ζωής, γράφτηκαν ή ειπώθηκαν για τη φιλία μεγάλες ρήσεις, που συγκεντρώνονται σε αυτό το μικρό βιβλίο, για να μας θυμίζουν πάντα τις αξίες της συνύπαρξης, της αλληλεγγύης και της αμοιβαίας ελπίδας.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΒΙΒΛΙΑ | ΕΛΛHNIKH ΛOΓOTEXNIA / ΠEZOΓPAΦIA
Η έρημος έρχεται
Μιχάλης Φακίνος
Σε μια πόλη που μοιάζει να καταρρέει, να παλιώνει και να βυθίζεται μες στη σιωπή, στην αδιαφορία, στη μελαγχολία και στους ανθρώπους-σκιές, τέσσερεις φίλοι, πρώην δραπέτες ψυχιατρείου, χρησιμοποιώντας τα ονόματα των αδελφών Μαρξ, των παλαιών κωμικών, φτειάχνουν μια ορχήστρα και παίζουν μουσική χωρίς να ξέρουν μουσική. Σαν άγγελοι προπομποί κάποιου αδιευκρίνιστου μηνύματος παίζουν παντού, προσπαθώντας να βγάλουν από το ακροατήριό τους εικόνες και συναίσθημα, να δώσουν, με τον δικό τους κώδικα, το στίγμα της εποχής. Μαζί τους «κολλάει» η Ωραία Μπέλα, που ερωτοτροπεί με το θάνατο, που αφηγείται υπέροχες, άγριες ιστορίες, που προσπαθεί να βάλει μια τάξη στο Χάος, αλλά που κάποτε θα χαθεί και η ίδια μέσα στο χάος των ιστοριών της. Η σκοτεινή πόλη μοιάζει να αναζητεί μια χαραμάδα φως, καθώς πέφτει πάνω της και τη σκεπάζει η κίτρινη σκόνη που έρχεται από την έρημο, ενώ οι ήρωες του βιβλίου, αδαείς και αβοήθητοι, ψάχνουν να αρθρώσουν έναν καινούργιο Λόγο με τα ετερόκλιτα υλικά του Χάους.
Ο χάρτης των ονείρων
Κατερίνα Καριζώνη
Κυκλάδες, 1537: Σε μια εποχή όπου ο περίφημος Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα καταλαμβάνει διαδοχικά τα νησιά του Αιγαίου, ο Νικόλαος Μοστράτος, ένας άνθρωπος της θάλασσας και χαρισματικός χαρτογράφος, ζει στην Πάρο την παρακμή της Ενετοκρατίας μέσα από τα δικά του πάθη. Ζωγραφίζει με δεξιότητα όχι μόνο τα επικίνδυνα κυκλαδίτικα νερά, αλλά και τους παγκόσμιους χάρτες, καθώς εκείνοι αλλάζουν δραματικά. Παράλληλα βιώνει ένα μεγάλο έρωτα δίχως ανταπόκριση, γιατί τον χωρίζει βαθύ κοινωνικό χάσμα από τη γυναίκα της ζωής του: την Ευγενία Ραγούση, μια νεαρή αρχόντισσα του νησιού, που ετοιμάζεται να παντρευτεί κάποιον Βενετό αριστοκράτη. Τη μέρα όμως του γάμου της, κι ενώ εκείνη προβάρει το νυφικό της, η Πάρος καταλαμβάνεται από τους Οθωμανούς και οι άνεμοι του πολέμου παρασύρουν αμετάκλητα την ωραία δεσποσύνη και τον ερωτευμένο χαρτογράφο σε μια συναρπαστική περιπέτεια, που εκτυλίσσεται άλλοτε μέσα στις παγίδες της Ιστορίας κι άλλοτε στον ευμετάβλητο χάρτη των ονείρων τους.
Το μυστικό της τελευταίας σελίδας
Νίκος Χρυσός
ISBN: 978-960-03-5321-1
Τιμή: 9,90 €
Ο Χρήστος Κάσιος, δημοσιογράφος, κριτικός λογοτεχνίας και λάτρης των παλαιών βιβλίων, αναλαμβάνει να βρει στοιχεία για τα μέλη και την ιστορία μιας ξεχασμένης λογοτεχνικής παρέας που έδρασε στην Αθήνα του '50. Η αναζήτηση μοιάζει γι' αυτόν αρχικά ακίνδυνη και λυτρωτική, μια και τον αποσπά από την καθημερινότητά του. Βήμα βήμα, όμως, βυθίζεται σ' ένα θολό και σκοτεινό τοπίο, σ' έναν χάρτινο λαβύρινθο γεμάτο μυστικά περάσματα. Στο μεταίχμιο της ηλικίας του, και ενώ αγωνίζεται να συμφιλιωθεί με τις απώλειες που του στοιχειώνουν τις μέρες, ο ήρωας του βιβλίου περιφέρεται στη φθινοπωρινή Αθήνα, αναζητώντας τα ίχνη εκείνων των άγνωστων δημιουργών. Μια περίεργη σφραγίδα στην τελευταία πάντα σελίδα παλαιών βιβλίων γίνεται αφορμή για μια μυστηριώδη περιπλάνηση: για μια απρόβλεπτη περιπέτεια στον κόσμο των παλαιοβιβλιοπωλείων, σε έναν κόσμο όπου το βιβλίο πρωταγωνιστεί όχι ως συλλεκτικό αντικείμενο ή εμπόρευμα, αλλά ως η τελευταία κιβωτός της ανθρώπινης ευαισθησίας και επινοητικότητας.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΒΙΒΛΙΑ | ΠΟΛΙΤΙΚΗ / ΙΣΤΟΡΙΑ
Η Αθήνα στου Όθωνα τα χρόνια
Γιάννης Καιροφύλας
Τα πρώτα χρόνια μετά την Επανάσταση του 1821 η Αθήνα ήταν μια πόλη ερειπίων. Χωρίς δρόμους, πλατείες, εμπορικά καταστήματα, χωρίς πολλούς κατοίκους. Οι μεταφορές γίνονταν με γαϊδούρια και καμήλες, τα σπίτια φωτίζονταν με λαδοφάναρα, ενώ η Αγορά, κάτω από την Ακρόπολη, ήταν γεμάτη παράγκες.
Μέσα σε μια πεντηκονταετία η νέα πρωτεύουσα κατόρθωσε να γίνει πόλη αξιοθαύμαστη και δεν άργησε να διεκδικήσει θέση ανάμεσα στις ωραίες πόλεις της Ευρώπης. Με αξιόλογα πλέον κτίσματα, με πρωτοποριακές για εκείνα τα χρόνια εστίες πρασίνου, με ζωηρή καλλιτεχνική κίνηση, με τον πολιτισμό που διεκδικεί κάθε τόπος και περισσότερο ο λαός του.
Αυτή την περιπέτεια μάς αφηγείται το βιβλίο του Γιάννη Καιροφύλα: την ιστορία μιας πόλης που δεν γνωρίσαμε ποτέ, μέσα από την πορεία της τις κρίσιμες δεκαετίες του 19ου αιώνα.