Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Όλα αυτά που χάσαμε - Το τέλος

Το ακυκλοφόρητο βιβλίο του Λάκη Φουρουκλά
http://lakisf.blogspot.com/2010/09/blog-post_27.html

Επιμύθιο

Κάθομαι σ’ ένα ξύλινο πολύχρωμο παγκάκι, κάτω από ένα κιόσκι ανατολίτικο, τριάντα βαθμούς υπό σκιά, και φυλλομετρώ αυτές της ζωής μου τις σελίδες. Πόσα έζησα μονάχη, πόσα πολλά ζήσαμε μαζί, και πόσα δεν προλάβαμε! Από μπροστά μου περνάνε μία-μία κουνημένες οι εικόνες, οι φωτογραφίες μιας ζωής. Ο κινηματογραφικός προβολέας τις κλέβει από το μέσα βλέμμα μου και τις βγάζει στο φως, το οποίο όμως δεν τις καίει. τις κάνει απλά πιο ευκρινείς, τους χαρίζει μια ξεχωριστή λάμψη, τονίζει το σκοτάδι τους. Η ζωή μου όλη! Σε δυο εκατοντάδες σελίδες, σε σαράντα τέσσερις χιλιάδες λέξεις. Μου φαίνεται μικρή και μεγάλη την ίδια ώρα. Τόσο πλούσια και τόσο λειψή. Ακούω φωνές, σε διάφορες γλώσσες. Όχι δεν είναι τα φαντάσματά μου. Άνθρωποι είναι, με σάρκα και οστά, που περνούν έξω από την αυλούλα, και συζητάνε μεταξύ τους, που ψάχνουν κάποιο προορισμό, που φωνάζουν και γελάνε, και αναρωτιούνται τι να στεγάζει άραγε ετούτο το παράξενο κτήριο το βαμμένο τουρκουάζ -θυμάστε το τουρκουάζ του άλλοτε μου;- που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από το πουθενά. Θέλω να τους πω, να τους εξηγήσω, αλλά δεν το τολμώ. Με κάνουν να νιώθω άβολα οι άνθρωποι, κι ας δουλεύω μαζί τους όλη μέρα, κάθε μέρα. Ευλογία ή κατάρα είναι η ζωή μου; Πολλές φορές αναρωτιέμαι γι’ αυτό. Μάλλον ευλογία είναι, αλλά μια ευλογία οδυνηρή, καταπιεστική, αφού με κρατά αιχμάλωτη και ζωντανή. Με έχει κάνει υποχείριό της, αλλά από δική μου επιλογή. Ω, ας μην κλαίγομαι πια, εγώ η ίδια διάλεξα το δρόμο μου. (Αν δεν το έκανα θα ήταν σα να πρόδιδα τον εαυτό μου, όλ’ αυτά που πίστεψα). Ίσως κάποια μέρα να τον εγκαταλείψω -έμαθα ποτέ να μη λέω ποτέ σ’ αυτή τη ζωή- αλλά μέχρι να το κάνω πρέπει να συνεχίσω ολόκαρδα να χαρίζομαι, ανοιχτόκαρδα να παίρνω. Ένα πιτσιρίκι με παρατηρεί απ’ το παράθυρο. Του βγάζω περιπαιχτικά τη γλώσσα. Μου τη βγάζει κι αυτό και γελάει και χάνεται κάπου μέσα σ’ αυτό το ξύλινο σπίτι, που αποκαλούμε σχολείο.
Κλείνω για λίγο τα μάτια. Περιπλανιέμαι σε γνώριμα μονοπάτια. Η ζωή μου είναι οι μνήμες μου. Η χαρά μου και ο πόνος. Αυτοί που γνώρισα κι αγάπησα και έχασα. Αυτοί που γνωρίζω κι αγαπάω ακόμη. Τι παράξενος! Πόσο παράξενος ήταν ο δρόμος που ακολούθησα, αυτός που με έφερε εδώ. Ξεκίνησα από μια ευθεία, ανέβηκα στου έρωτα την κορυφή, κατρακύλησα στης απώλειας την άβυσσο, σκαρφάλωσα ματώνοντας τα δάχτυλα στου δίκιου μου τον ουρανό. Σαν… Σαν ταξίδι με διαστημόπλοιο ήταν η ζήση μου. Μετά την αρχική ευθεία μόνο ανηφόρες και κατηφόρες συνάντησα. Πάνω-κάτω, κάτω-πάνω. Πάνω, αλλά όχι στο απόγειο των προσδοκιών μου.
Τι θα μπορούσα να κάνω αλλιώς; Τι θα μπορούσα ν’ αλλάξω; Πώς θα μπορούσα ν’ αναπληρώσω ποτέ όλ’ αυτά που χάσαμε;
Με όλ’ αυτά που κερδίσατε, ακούω μια φωνή να κυλάει με το ζεστό αεράκι απ’ το βουνό και να μου ψιθυρίζει στ’ αυτί. Μ’ όλ’ αυτά που κερδίσαμε! Ναι, με όλ’ αυτά. Αυτά που μας κάνανε πιο πλούσιους. Αυτά που μας στέρησαν τις ψευδαισθήσεις μας. Αυτά που μας απέδειξαν ότι ο δρόμος για την ευτυχία δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, αλλά με αγκάθια. Αν δε ματώσεις δε θα νιώσεις.
Ανοίγω τα μάτια και χαμογελάω στον κόσμο. Ένα πεντάχρονο κοριτσάκι έρχεται και θρονιάζεται στα πόδια μου. Του δίνω να πιει λίγο χυμό ανανά. Μ’ ευχαριστεί στη γλώσσα του. Το φιλάω στο μέτωπο και νιώθω να λαμποκοπάω. Σε λίγο θ’ ανατείλει μιας νέας μέρας το φως.

Ολόκληρο το κείμενο θα παραμείνει εδώ για μια βδομάδα. Μετά το πέρας της θα αφαιρεθούν τα περισσότερα κεφάλαια.

Νέες κυκλοφορίες από τις εκδόσεις Καστανιώτη




ΕΛΛHNIKH ΛOΓOTEXNIA / ΠEZOΓPAΦIA




Tα φαινόμενα απατούν
Στέλιος Μάινας
ISBN: 978-960-03-5131-6
Τιμή: 10,00 €
Ένα σπάνιο λουλούδι της ερήμου.
Παιδιά που πλατσουρίζουν στα νερά του Αιγαίου. Κόντρες μοτοσικλετών κάπου στην Εθνική.

Ένας κλόουν στο Διάστημα. Ένας ευτραφής καλός άνθρωπος. Μια παγωμένη στιγμή στο χιονισμένο τοπίο των αναμνήσεων. Το πάλλευκο «Hotel Amalia».

Μια ερωτική μηχανή. Το ρόδο της Παναγίας.

Ο κύριος υφυπουργός. Το μενού της νίκης.

H Βουλγάρα στριπτιζέζ. Μια χούφτα ερωτικές ιστορίες και καμιά σαρανταριά ήρωες που, αν και φαινομενικά άσχετοι μεταξύ τους, συνθέτουν την τοιχογραφία ενός κόσμου όπου τα αρώματα περισσεύουν, οι εικόνες ξεχειλίζουν, αλλά και τα φαινόμενα απατούν στις μικρές ιστορίες της καθημερινότητάς μας.



Αλεξάνδρεια - Aθήνα
Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου
ISBN: 978-960-03-5107-1
Τιμή: 22,00 €

Από την Τζέντα και την έρημο της Αραβίας, οι ήρωες του βιβλίου επιστρέφουν στη γενέθλια πόλη, την Αλεξάνδρεια, όπου ο ελληνισμός συρρικνώνεται και τίποτα δεν είναι όπως παλιά.

Κι ενώ η ζωή τους μοιάζει να ξαναβρίσκει τον καθημερινό ρυθμό, ένα ταξίδι στην Αθήνα γίνεται η αφορμή για μια νέα ανατροπή.

Ο επαναπατρισμός τους φαντάζει αναπόφευκτος. Όμως, κανένας γυρισμός δεν είναι εύκολος. Άλλωστε, στην Αθήνα της δεκαετίας του ’60 καραδοκούν πολλές εκπλήξεις για όσους προσπαθούν να ενσωματωθούν ανώδυνα, για όποιους θέλουν να δημιουργήσουν, σε έναν τόπο που αλλάζει και εξελίσσεται με τρόπο απρόβλεπτο και δραματικό...

Μια γοητευτική και απολαυστική οικογενειακή σάγκα, με φόντο την Αλεξάνδρεια και την Αθήνα, το Μονακό και το Μόντε Κάρλο, τη Χούντα και τη Μεταπολίτευση, τον Ωνάση και τους στενούς συνεργάτες του, την Τζάκυ, τον Αλέξανδρο και τη Χριστίνα. Ένα αέναο ταξίδι σε τόπους και σε πρόσωπα που σημάδεψαν με την παρουσία τους την κοινωνική και οικονομική ζωή του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.



Το νησί των σημαδεμένων
Γαλάτεια Καζαντζάκη,
Θέμος Κορνάρος
ISBN: 978-960-03-5142-2
Τιμή: 10,00 €


Για μισό περίπου αιώνα στον υποβλητικό βράχο της Σπιναλόγκας περπάτησαν, ερωτεύτηκαν, μαρτύρησαν αλλά και επιβίωσαν άνθρωποι που προέρχονταν από την «απέναντι όχθη», θύματα μιας ολόκληρης εποχής. Στο καστρόχτιστο νησί του Μεραμπέλλου, σ’ ένα χώρο ταυτισμένο με την προκατάληψη, έχτιζαν τη ζωή τους από την αρχή οι εκτοπισμένοι, προσπαθώντας να ξεπεράσουν τις κοινωνικές αντιξοότητες, ώστε να προετοιμάσουν μια αξιοπρεπή αποχώρηση από τον «επίγειο παράδεισο». Ο αποκλεισμός αυτών των ανθρώπων και η καθημερινότητά τους υπήρξαν για πολλά χρόνια ζητήματα ταμπού για την ελληνική κοινωνία και την πεζογραφία της. Δύο όμως Έλληνες συγγραφείς τόλμησαν να τα θίξουν, γράφοντας εν θερμώ δύο συγκλονιστικά κείμενα που έμειναν στην Ιστορία: η Γαλάτεια Καζαντζάκη, που δημοσίευσε το 1914 την Άρρωστη πολιτεία της αφηγούμενη μια ερωτική ιστορία που διαδραματίζεται στο νησί, και ο Θέμος Κορνάρος, που το 1933 έδωσε στον έξω κόσμο τη δική του καταγγελτική μαρτυρία με τον τίτλο Σπιναλόγκα. Με τον τόμο αυτό τα δύο κείμενα, της Καζαντζάκη και του Κορνάρου, δημοσιεύονται πρώτη φορά μαζί, ώστε να δημιουργήσει ο αναγνώστης μια ολοκληρωμένη, ρεαλιστική εικόνα για το νησί των σημαδεμένων, που συγκινεί ακόμα όποιον το επισκέπτεται από την ακτή απέναντι ή μέσα από τα βιβλία.

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ - ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ




Οδύσσεια προς την ελευθερία - 1928-1964
Γιώργος Μπίζος

ISBN: 978-960-03-5149-1
Τιμή: 25,00 €


Τον Οκτώβριο του 1941, ένα δεκατριάχρονο αγόρι αποβιβάζεται μαζί με τον πατέρα του στο λιμάνι του Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Ένα συμμαχικό πολεμικό πλοίο μεταφέρει πρόσφυγες από την κατεχόμενη Ελλάδα. Οι δυο τους δε μιλούσαν λέξη αγγλικά. Είχαν λιγοστά χρήματα μαζί τους και καμία προοπτική. Ήσαν ήρωες, μα δεν το γνώριζαν.

Έτσι αρχίζει η Οδύσσεια του Γιώργου (Τζορτζ) Μπίζου προς την ελευθερία. Σήμερα το όνομά του στη Νότια Αφρική έχει γίνει θρύλος, αφού ταυτίζεται όχι μόνο με τους αγώνες των Μαύρων κατά του νοτιοαφρικανικού απαρτχάιντ αλλά και με τον αγώνα κατά των φυλετικών διακρίσεων σε παγκόσμια κλίμακα. Η βαθιά φιλία του, η συνεργασία του με τον Νέλσον Μαντέλα και οι αγώνες που έδωσε για να απελευθερωθεί ο Nοτιοαφρικανός ηγέτης τον έχουν σημαδέψει ανεξίτηλα. Για τέσσερις δεκαετίες, μέσα κι έξω από τις αίθουσες των δικαστηρίων, ο Μπίζος πάλευε για να αποκαλυφθούν τα ψεύδη, η υποκρισία και η βιαιότητα ενός αδυσώπητου καθεστώτος, ενώ ταυτόχρονα έμενε πάντα ζωντανή η νοσταλγία του για τη μακρινή πατρίδα, την Ελλάδα.


... Κατά τη θητεία μου ως Προέδρου της Νότιας Αφρικής, συχνά επιζητούσα και ελάμβανα, πάντα γενναιόδωρα, τις συμβουλές του Τζορτζ για πολλά νομικά, συνταγματικά και προσωπικά θέματα. Ουδέποτε δίστασε να με συνδράμει παντού και πάντα· είναι πια μέλος της οικογένειάς μας. Τα παιδιά, τα εγγόνια και τα δισέγγονά μου τρέφουν ιδιαίτερη συμπάθεια προς τον «Θείο Τζορτζ!».

Η αυτοβιογραφία του Τζορτζ, «Οδύσσεια προς την ελευθερία», δεν είναι απλά ένας προσωπικός απολογισμός μιας εκπληκτικής ζωής αλλά ένα πολύτιμο πρόσθημα στα ιστορικά αρχεία του έθνους μας από έναν άνθρωπο του οποίου η συμβολή στην εδραίωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων –που αποτελούν την ουσία των δικών μας συνταγματικών αξιών– είναι ανεκτίμητη.

Nέλσον Mαντέλα

ΞENH ΛOΓOTEXNIA / ΣYΓΓPAΦEIΣ AΠ' OΛO TON KOΣMO




Τα χαρούμενα αγόρια της Ατζαβάρα
Μανουέλ Βάθκεθ Μονταλμπάν

ISBN: 978-960-03-5120-0
Τιμή: 18,00 €


Η Ατζαβάρα είναι ένα ορεινό χωριουδάκι κοντά στην ακτή της Ταραγόνας. Εγκαταλειμμένο σταδιακά από τους αρχικούς του κατοίκους, έχει καταληφθεί από ανθρώπους της πόλης, που, μετατρέποντας τα μισογκρεμισμένα σπίτια σε μεγαλοπρεπείς επαύλεις, προσπαθούν να το μεταβάλουν σε θερινό τους παράδεισο. Το καλοκαίρι του 1974 συγκεντρώνεται εκεί μια ετερογενής ομάδα ανθρώπων. Πρόκειται για πετυχημένους επαγγελματίες, ανάμεσα στους οποίους δεν λείπουν τα απελευθερωμένα ζευγάρια και οι ομοφυλόφιλοι. Προερχόμενος από ένα διαφορετικό κοινωνικό περιβάλλον, προσχωρεί στην παρέα τους ένας νεαρός που επιδιώκει να τους εκμεταλλευτεί για να βελτιώσει τη θέση του.

Τέσσερις αφηγητές, μέσα από τέσσερις διαφορετικές οπτικές γωνίες, ανακαλούν μετά από χρόνια αυτή τη συνάντηση, την οποία το ταλέντο του Μανουέλ Βάθκεθ Μονταλμπάν μετατρέπει σε οξεία κριτική ενάντια στα χαρακτηριστικά και τους περιορισμούς μιας συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας: μιας ευκατάστατης και σύγχρονης μεσαίας τάξης, που αρνείται να ξεχάσει τα νεανικά της όνειρα.




Τσαντόρ
Μουρατχάν Μουνγκάν
ISBN: 978-960-03-5124-8
Τιμή: 9,00 €


Ο Ακμπάρ επιστρέφει στην πατρίδα του μετά από μεγάλη απουσία: βρίσκει μια χώρα κατεστραμμένη από τον πόλεμο και από ένα πραξικόπημα που εγγυάται στο ισλαμικό κόμμα την απόλυτη εξουσία. Κανένας δεν ξέρει να του πει πού βρίσκονται τα αγαπημένα του πρόσωπα, στο σπίτι της οικογένειάς του κατοικούν ξένοι, και μερικοί φοβούνται ακόμα και να του απευθύνουν το λόγο. Οι γυναίκες είναι όλες τυλιγμένες σε τσαντόρ, αγνώριστες και ανώνυμες. Φοβισμένος αλλά και πεισματάρης, ο Ακμπάρ σιγά-σιγά συνειδητοποιεί ότι ο υποβιβασμός της γυναίκας στρέφεται και κατά των αντρών.

Η εξέγερσή του εναντίον ενός κόσμου που πνίγει την ελπίδα και την ομορφιά θα είναι παράδοξη αλλά εμβληματική.

Ένα σύγχρονο, τολμηρό μυθιστόρημα, που δεν διστάζει να κοιτάξει κατάματα τον κίνδυνο του ισλαμικού φονταμενταλισμού, γραμμένο από ένα μεγάλο όνομα της σημερινής τουρκικής λογοτεχνίας.


ΠΟIHΣH - ΠΟΙΗΤΙΚΗ - ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ




Ένα χωνάκι θλίψη
Βαγγέλης Χρόνης / Vaggelis Chronis
ISBN: 978-960-03-5143-9
Τιμή: 10,00 €





Στο τέρμα της πλάνης
Χριστόφορος Λιοντάκης

ISBN: 978-960-03-5133-0
Τιμή: 10,00 €



ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣTHN EKΠAIΔEYΣH / ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ




Μπορώ και με τα μάτια μου
Βασίλης Κουρμπέτης,
Μαριάννα Χατζοπούλου

ISBN: 978-960-03-5135-4
Τιμή: 25,00 €


Σε αυτό το βιβλίο γίνεται μια πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα προσπάθεια παρουσίασης της κώφωσης και της εκπαίδευσης κωφών και κωφών μαθητών. Παρουσιάζεται ξεκάθαρα η θέση των συγγραφέων, χωρίς υπαινιγμούς και μισόλογα.

Οι συγγραφείς εστιάζουν στην ικανότητα των κωφών να βλέπουν και όχι στην αδυναμία τους να ακούν. Κατ’ επέκταση η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου είναι ανάλογα της θέσης τους. Αν και περιληπτικά παρουσιάζεται η ιατρική θέση, οι σχέσεις ακοής και ομιλίας και τα τεχνικά βοηθήματα για τη βαρηκοΐα και την κώφωση, η έμφαση δίνεται στην οπτική φύση των κωφών. Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, η σχέση της με τα γραπτά ελληνικά, η οικογένεια, η μεθοδολογία επικοινωνίας και εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό πλαίσιο και οι διερμηνείς Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας αποτελούν τον πυρήνα του βιβλίου, που συμπληρώνεται από τις εκπαιδευτικές πρακτικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό στη χώρα μας, καθώς και από πληροφορίες για τους φορείς υποστήριξης.

Όλα τα παραπάνω είναι ταξινομημένα σε 15 κεφάλαια με μια απλή αλλά τεκμηριωμένη δομή 61 ερωτήσεων και απαντήσεων, ώστε να απαντώνται οι απορίες των γονέων κωφών παιδιών, των ίδιων των κωφών και των επαγγελματιών που εργάζονται ή πρόκειται να εργαστούν με κωφούς.

Η πολύχρονη εκπαιδευτική και γενικότερη ακαδημαϊκή εμπειρία των συγγραφέων συνδυάζεται με τη διεθνή πρακτική και απευθύνεται σε ένα ευρύτερο σύνολο αναγνωστών.

Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει και στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.

Η απόδοσή του στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα θα γίνει από κωφούς φυσικούς νοηματιστές και δασκάλους της Ελληνικής Νοηματικής.

Θα είναι το πρώτο βιβλίο που κυκλοφορεί παγκοσμίως τόσο στη γραπτή όσο και στην εθνική νοηματική γλώσσα της χώρας έκδοσής του.

ΦIΛOΣOΦIA




Το πέταγμα του αετού
Κρισναμούρτι
ISBN: 978-960-03-5145-3
Τιμή: 10,00 €
Τι είναι ο φόβος; Προσπαθούμε να μάθουμε τι ειναι η αλήθεια τούτης της ερώτησης του φόβου τόσο απόλυτα ώστε να μη φοβάται ποτέ ο νους, επομένως να είναι ελεύθερος από κάθε εξάρτηση σε σχέση με τους άλλους, εσωτερικά, ψυχολογικά. Η ομορφιά της ελευθερίας είναι το ότι δέν αφήνει σημάδια. Ο αετός στο πέταγμά του δεν αφήνει σημάδια· ο επιστήμονας αφήνει. Διερευνώντας αυτό το ερώτημα της ελευθερίας, πρέπει να υπάρχει όχι μόνο η επιστημονική παρατήρηση αλλά και το πέταγμα του αετού που δεν αφήνει καθόλου σημάδια· και τα δύο χρειάζονται· πρέπει να υπάρχει και η λεκτική εξήγηση και η μη-λεκτική αντίληψη – γιατί η περιγραφή δεν είναι ποτέ η πραγματικότητα που περιγράφεται· η εξήγηση ολοφάνερα δεν είναι ποτέ αυτό που εξηγείται· η λέξη δεν είναι ποτέ πράγμα.

ΡΗΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΙΣΝΑΜΟΥΡΤΙ ΠΡΙΝ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ TO 1986:
Δεν υπάρχει διάδοχος ή εκπρόσωπός μου που θα συνεχίσει τη διδασκαλία τώρα ή οποτεδήποτε στο μέλλον, στο όνομά μου… Δε χρειάζονται ερμηνευτές… Κάθε άνθρωπος θα πρέπει να παρατηρεί κατευθείαν τις δικές του δραστηριότητες κι όχι μέσω κάποιας θεωρίας ή αυθεντίας…

Οι Γερμανοί παραμένουν στα Χανιά

Η Μάρω Δούκα επιστρέφει στην πόλη όπου γεννήθηκε για να αναζητήσει τη σχέση της ηρωίδας της με την τοπική ιστορία, αλλά και για να απαντήσει σε μια σειρά πραγματικών ερωτημάτων, όπως πόσο καθαρές ήταν οι συμφωνίες μεταξύ της Εθνικής Οργάνωσης Κρήτης και του ΕΑ.

Γράφει Ι. Ν. ΜΠΑΣΚΟΖΟΣ 

Γιατί έμειναν οι Γερμανοί στα Χανιά μήνες μετά την απελευθέρωση της υπόλοιπης Ελλάδας από τους Γερμανούς; Πόσο καθαρές ήταν οι συμφωνίες της Εθνικής Οργάνωσης Κρήτης (ΕΟΚ) με το ΕΑΜ; Ποιοι ήταν αγωνιστές και ποιοι προδότες;

Πώς σκοτώθηκε ο κομμουνιστής Βαγγέλης Κτιστάκης; Ποιος ο ρόλος των Αγγλων στο νησί και ποια η σχέση τους με τις αντιστασιακές οργανώσεις αλλά και τη γερμανική κατοχική διοίκηση; Αυτά είναι μερικά από τα πραγματικά ερωτήματα που απασχολούν τη Μάρω Δούκα και ήταν και το έναυσμα για να αρχίσει να γράφει ένα μεγάλο μυθιστόρημα, όπου τα ιστορικά γεγονότα θα μπλέξουν με τη ζωή των προσώπων της μυθοπλασίας. Θα προκύψει εκ τούτων ένα ιστορικό χρονικό πλούσιο σε επί μέρους ιστορίες, σε μικρά και μεγάλα περιστατικά, πραγματικά και φανταστικά, γεμάτο ερωτήματα, που θα πληθαίνουν όσο βαδίζει προς το τέλος του, για να στοιχειώσουν τον αναγνώστη και μετά το πέρας της ανάγνωσης.

Η ιστορία
Φόρτωση μοτοσυκλέτας με καλάθι -σάιντκαρ- σε αεροσκάφος της Λουφτβάφε
Η χανιωτοπούλα φοιτήτρια Βιργινία Παγώνη διακόπτει τις σπουδές της στην Αθήνα και επιστρέφει στα Χανιά. Τραυματισμένη από αδιέξοδες ερωτικές σχέσεις, βρίσκεται σε μια ηλικία όπου νομίζει ότι ο κόσμος διαλύεται μαζί με κάθε σχέση που διακόπτεται. Οι σχέσεις με τη μάνα της είναι διαταραγμένες, ενώ δεν θέλει να συζητάει την αυτοκτονία του πατέρα της. Η Βιργινία θα προσκολληθεί στον υπέργηρο παππού της, έναν άνδρα που έζησε τις ταραγμένες εποχές της Κατοχής και που κρύβει μυστικά και ντοκουμέντα. Το κουβάρι της ιστορικής αφήγησης θα αρχίσει να ξετυλίγεται όταν η Βιργινία θα ανακαλύψει ένα έγγραφο στο οποίο ο αντισυνταγματάρχης Παύλος Γύπαρης απευθύνεται στον Σεβασμιότατο Αγαθάγγελο (υπεύθυνο για τη διοίκηση του νησιού) και του λέει ότι δεν τον αφήνει ασυγκίνητο η πρόταση των Γερμανών να μπει στα Χανιά και να χτυπήσει τους «αναρχικούς». Το έγγραφο φέρει ημερομηνία Απρίλιος 1945. Η Βιργινία αναρωτιέται τι γύρευαν οι Γερμανοί στα Χανιά εκείνη την εποχή, όταν είναι γνωστό ότι από την Αθήνα αποχώρησαν τον Οκτώβριο του 1944. Αναζητώντας απαντήσεις με τη βοήθεια του Πανάρη, αδελφού της μητέρας της, θα προσφύγει σε ιστορικά βιβλία αλλά και σε μια σειρά σημειώσεων του παππού, οι οποίες, αν και γράφτηκαν πολύ αργότερα, αναφέρονται διεξοδικά στα της κατοχής του νησιού από τους Γερμανούς, καθώς και στον ρόλο των Αγγλων και των αντιστασιακών οργανώσεων. Εκεί αργά και βασανιστικά θα ανακαλύψει ότι οι Γερμανοί παρέμειναν στο νησί, ειδικότερα στα Χανιά, πολλούς μήνες μετά την απελευθέρωση, ύστερα από συνεννόηση με τους Αγγλους και τις εθνικιστικές οργανώσεις με στόχο να εμποδίσουν το ΕΑΜ να καταλάβει την εξουσία. Η κυβέρνηση του Καΐρου ενθάρρυνε μια τέτοια εξέλιξη, αν και το ΕΑΜ είχε πάρει ήδη την απόφαση να διαλύσει τα στρατιωτικά του τμήματα και οι άνδρες του να ενσωματωθούν στην Εθνική Πολιτοφυλακή. Σημαντικός ήταν εδώ ο ρόλος των βρετανικών οργανώσεων ΙSLD και SΟΕ. Τα ιστορικά γεγονότα θα κορυφωθούν την περίοδο Μαΐου - Ιουνίου, όπου πράκτορες, δωσίλογοι και εθνικιστές θα προσπαθήσουν να ελέγξουν την απελευθέρωση των Χανίων.

Πολλά ιστορικά πρόσωπα στο μυθιστόρημα θα τα γνωρίσει ο αναγνώστης διεξοδικά μέσα από τις αλλοπρόσαλλες προσωπικές τους πορείες, με αλλαγές στρατοπέδων, με ύποπτους ρόλους, με παλινωδίες και σκαμπανεβάσματα. Ανάμεσά τους είναι ο Παύλος Γύπαρης, προσωπικότητα πλούσια σε δράση και αμφιλεγόμενες πολιτικές επιλογές. Υπήρξε στη ζωή του αξιωματικός και πολιτευτής, επικεφαλής κρητών εθελοντών που πολέμησε στο πλευρό των Γάλλων στην Αλσατία και στη Λωρραίνη, πήρε μέρος στη μικρασιατική εκστρατεία, πολέμησε στη Μάχη της Κρήτης, όπου πέρασε στους εθνικιστές, συνεργάστηκε με τους Γερμανούς και έγινε επικεφαλής στον αντικομμουνιστικό αγώνα στο νησί της Κρήτης. Αλλα ιστορικά πρόσωπα είναι ο Επίσκοπος Αγαθάγγελος, διοικητής της Κρήτης με θετικές και αρνητικές πλευρές, ο κομμουνιστής Βαγγέλης Κτιστάκης, ο στρατηγός Μάντακας, οι γερμανοί διοικητές, όπως ο σκληρός Μπέντακ, ο αγωνιστής Μανώλης Πιμπλής, οι Αγγλοι που αλώνιζαν την Κρήτη, ανάμεσά τους ο γνωστός συγγραφέας Πάτρικ Λη Φέρμορ, κ.ά. Το μυθιστόρημα αναφέρεται ακόμη στον Κ. Μητσοτάκη, μέλος της αντιπροσωπείας της ΕΟΚ, που στη συμφωνία της Τρομάρισσας με το ΕΑΜ συμφωνούσε μεν να ενωθούν υπό κοινή διοίκηση οι αντιστασιακές οργανώσεις για να οδηγήσουν με ομαλό τρόπο τη μετάβαση στην πολιτική ζωή, αλλά με τον όρο ότι «δεν επιτρέπεται να χτυπάει κανείς τους Γερμανούς όταν θέλει και όπου θέλει».
Το μυστικό του παππού και η Βιργινία
Ο Επίσκοπος Χανίων Αγαθάγγελος Ξηρουχάκης
Τα τετράδια του παππού θα αναφερθούν σε πραγματικά και φανταστικά πρόσωπα και θα δημιουργήσουν στο μυαλό του αναγνώστη αξεδιάλυτους γρίφους ως το τέλος. Ορισμένα πρόσωπα από αυτά είναι πραγματικά, δέχονται όμως την επίδραση της μυθοπλασίας, και άλλα είναι καθαρά πλασμένα από τη συγγραφέα. Ως εκ τούτου τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολυπρισματικά. Π.χ., ποιος σκότωσε τον αγωνιστή και φίλο του παππού Μανώλη Πιμπλή; Ποιος ήταν ο ρόλος της πρωτεξαδέλφης του Πιμπλή, Εύας, με την οποία λέγεται ότι ήταν ο ίδιος ερωτευμένος ενώ αυτή φλέρταρε με έναν Αγγλο. Ποιος σκότωσε τον δολοφόνο του Πιμπλή; Τι έγινε και οι φίλοι του παππού, όπως ο Τέλης, πέρασαν σε άλλο στρατόπεδο; Γιατί παντρεύτηκε ο παππούς; Ποια ήταν η προσωπική ζωή της θείας Ουρανίας; Τέλος, αμφιβολίες και αντικείμενο διερεύνησης για τη Βιργινία είναι η ιδεολογική και πολιτική στάση του παππού της, που φαίνεται να ταλαντεύεται ανάμεσα σε μια φιλοαριστερή και σε μια απολίτικη θέση.

Η Βιργινία δεν είναι μια αμέτοχη αναγνώστρια σε όλη την υπόθεση. Διαβάζοντας τις σημειώσεις του παππού και τα ιστορικά βιβλία και ενώ προσπαθεί να διερευνήσει τα γεγονότα της εποχής αναζητεί ταυτοχρόνως το δικό της στίγμα, τη δική της ζωή. Εως τότε πίστευε ότι «η ζωή είναι φάρσα». Μερικές φορές ήθελε να είναι χρήσιμη, σε ποιους όμως δεν ήξερε.

Δίπλα στη Βιργινία περιστρέφονται ένα σωρό πρόσωπα. Κεντρική θέση κατέχει ο Πανάρης, αδελφός της μάνας της, τον οποίο συμβουλεύεται συχνά. Είναι ένα πρόσωπο εξίσου σκοτεινό με τον παππού, αφού μέχρι τέλους μαθαίνουμε λίγα για αυτόν, κατανοούμε όμως ότι έχει περάσει πολλά και έχει αποφασίσει να ζει σε χαμηλούς τόνους την υπόλοιπη ζωή του. Ενα άλλο πρόσωπο που επηρεάζει τη Βιργινία είναι ο Αυστριακός Χάινριχ, του οποίου ο πατέρας της μάνας του υπηρέτησε στρατιώτης στην Κρήτη. Η σχέση τους θα παραμείνει αμφίσημη, μεταξύ φιλίας και έρωτα, για να δώσει ένα τέλος σε αυτήν ο ίδιος ο Χάινριχ. Η Νίνο, η Γεωργιανή που φροντίζει τον παππού, είναι ένα βουβό πρόσωπο με σημαντικό ρόλο δίπλα στον άρρωστο. Οι φίλες της, Αλίκη και Δέσποινα, αδυνατούν να την καταλάβουν και αυτή δυσκολεύεται να ακολουθήσει τη «νορμάλ» ζωή που κάνουν. Η Βιργινία μπορεί να μοιάζει με ένα αλλοπρόσαλλο παιδί, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα κορίτσι με ανήσυχη συνείδηση, με βαθιά επίγνωση της αδυναμίας της να καταλάβει τον κόσμο αν δεν ξέρει ποιος είναι αυτός, τι υπήρχε πριν από αυτήν και ποιος ο ρόλος της.

Η ιστορία για τη Βιργινία είναι μια κατάβαση στην ψυχή της, μια πορεία αυτογνωσίας. Με έναν δικό της εσωτερικό μονόλογο, τον οποίο εμπλουτίζει με άλλες φωνές και στον οποίο ενσωματώνει τις αφηγήσεις του παππού, δημιουργεί σιγά σιγά τη δική της μνήμη. Οπως λέει η ίδια, κερδίζει «τα διόδια για τον 21ο αιώνα». Αυτό που θα καταλάβει είναι ότι δεν ζεις σε έναν γυάλινο κόσμο ερήμην του περιβάλλοντός σου, της ιστορίας σου, των ανθρώπων που προϋπήρξαν. Επίσης, θα συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει το απόλυτο δίκιο, το απόλυτο καλό ή το απόλυτο κακό. Οτι οι άνθρωποι αλλάζουν μέσα στις εποχές και μπορεί να τις επηρεάζουν χωρίς οι ίδιοι να μένουν ανάλλαχτοι. Ο τίτλος του βιβλίου έχει την επεξήγησή του: «Το δίκιο στην ιστορική εκδοχή του είναι ζόρικο πολύ.Κι όσο πιο ζόρικο τόσο και πιο συχνά λημεριάζει με τ΄ άδικο».
Ο διαβρωτικός ρόλος των ιστορικών γεγονότων
Η Μάρω Δούκα
Το δίκιο είναι ζόρικο πολύείναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα με τις ιδιαιτερότητες που του προσδίδει η συγγραφέας Μάρω Δούκα.Πρόκειται για τη συνέχεια του προηγούμενου βιβλίου της Αθώοι και φταίχτες και μάλλον οι φίλοι της θα περιμένουν τη συνέχειά του,ένα τρίτο μυθιστόρημα που θα αφορά τον Εμφύλιο στην Κρήτη και τον μύθο ότι στο νησί δεν υπήρξε Εμφύλιος.Η Ιστορία παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το μυθιστόρημα.Ωστόσο το βιβλίο αυτό δεν ανήκει ούτε στο είδος όπου η Ιστορία είναι απλώς ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα μιας μυθοπλασίας ούτε είναι ένα μυθιστόρημα «ιστορικιστικό», όπου απλώς περιγράφονται ιστορικά γεγονότα με λιγότερη ή περισσότερη ακρίβεια.Για τη Μάρω Δούκα «τα ιστορικά γεγονότα,αναπόσπαστα της βαθύτερης αιτίας του βιβλίου,δεν ανασύρονται για να υπηρετήσουν τη μυθοπλασία,αλλά για να την εκθέσουν διεκδικώντας διαβρωτικά τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο». Τα ιστορικά γεγονότα προσφέρουν τη δική τους αφήγηση,πλούσια και αρκούντως μυθιστορηματική. Η πορεία αυτογνωσίας της ηρωίδας της Βιργινίας είναι και πορεία αναζήτησης της συνείδησης της συγγραφέως μέσα στην Ιστορία.Είναι η δική της κατάθεση για τον τόπο της,τα Χανιά, η αναζήτηση και έκθεση της δικής της άποψης.



οι καλύτερες πωλήσεις

ΕΥΠΩΛΗΤΑ

Σε αυτή τη στήλη παρουσιάζονται κάθε εβδομάδα οι καλύτερες πωλήσεις που σημειώθηκαν τον Αύγουστο στο βιβλιοπωλεία Κωνσταντινίδης (Εγνατίας 125 και Παύλου Μελά 11,Θεσσαλονίκη) 1 ΤΑ ΕΥΡΕΤΡΑ της Κικής Δημουλά (εκδόσεις Ικαρος) 2 ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ του Πάνου Καρνέζη (εκδόσεις Λιβάνη) 3 ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΣΙΓΑΡΟ της Λένας Μαντά (εκδόσεις Ψυχογιός) 4 Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΜΑΣ- ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ του Ευάγγελου Μαυρουδή (εκδόσεις Κέδρος) 5 ΑΠΟΨΕ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΦΙΛΟΥΣ...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΤΑ ΕΥΡΕΤΡΑ της Κικής Δημουλά (εκδόσεις Ικαρος)
ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ του Πάνου Καρνέζη (εκδόσεις Λιβάνη)
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΣΙΓΑΡΟ της Λένας Μαντά (εκδόσεις Ψυχογιός)
Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΜΑΣ- ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ του Ευάγγελου Μαυρουδή (εκδόσεις Κέδρος)
ΑΠΟΨΕ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΦΙΛΟΥΣ της Σοφίας Νικολαΐδου (εκδόσεις Μεταίχμιο)
ΦΩΤΙΕΣ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ,ΣΤΑΧΤΕΣ ΤΟΥ ΟΙΔΙΠΟΔΑ της Ρέας Γαλανάκη (εκδόσεις Καστανιώτη)
ΑΓΑΠΩ ΘΑ ΠΕΙ ΧΑΝΟΜΑΙ της Ρένας Ρώσση-Ζαΐρη (εκδόσεις Ψυχογιός)
Η ΞΥΠΟΛΥΤΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ της Φιλομήλας Λαπατά (εκδόσεις Καστανιώτη)
ΛΕΥΚΗ ΟΡΧΙΔΕΑ της Καίτης Οικονόμου (εκδόσεις Ψυχογιός)
44 ΠΟΙΗΜΑΤΑ του Ε. Ε. Cummings (εκδόσεις Νεφέλη)

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ο ΦΡΟΪΝΤ ΣΤΟ ΜΑΝΧΑΤΑΝ του Λυκ Μποσί (εκδόσεις Καλέντης)
ΤΟ ΝΗΣΙ της Βικτόρια Χίσλοπ (εκδόσεις Διόπτρα)
ΤHE ΤERRIBLE PRIVACY OF MAXWELL SIM του Jonathan Coe (εκδόσεις Ρenguin)
MΕ ΤΟ ΤΑΝΓΚΟ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ της Ελια Μπαρθελό (εκδόσεις Πατάκη)
O ΓΑΤΟΣ του Georges Simenon (εκδόσεις Αγρα)
NΑ ΒΛΕΠΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ του Χόρχε Μπουκάι (εκδόσεις Οpera)
TΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ CARRIE της Candace Βushnell (εκδόσεις Sayonara Βooks)
ΜΑΓΕΜΕΝΟ ΝΗΣΙ του Ρολάντ Βερνόν (εκδόσεις Πατάκη)
ΜINI SHOPAHOLIC της Sophie Κinsella (εκδόσεις Transworld)
O ΠΑΛΑΙΟΒΙΒΛΙΟΠΩΛΗΣ MΕΝΤΕΛ/ H ΑΟΡΑΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ του Στέφαν Τσβάιχ (εκδόσεις Αγρα)

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/Vivlia.asp#ixzz10hhSaVFs
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Προσαρμοσμένη αναζήτηση