Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

Ακριβό ή φθηνό το βιβλίο;


Ακριβό ή φθηνό το βιβλίο;
Ενας εκδότης και τρεις βιβλιοπώλες συμφωνούν ότι «πουλάνε» ακριβά και προτείνουν λύσεις για τη μείωση της τιμής

Από τις στήλες του «Βήματος» ξεκίνησε η συζήτηση για το αν είναι ακριβό το βιβλίο και εξαπλώθηκε με ένταση στο Διαδίκτυο. Απευθυνθήκαμε στους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι δεν αρνήθηκαν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις το βιβλίο είναι ακριβό. Στην ερώτησή μας προς το κύκλωμα «παραγωγή - διακίνηση - πώληση» του βιβλίου, ποιος είναι ο αδύναμος κρίκος και αν υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής προς το καλύτερο, όλοι παραδέχονται ότι ο αδύναμος κρίκος είναι το βιβλιοπωλείο.

Ο βιβλιοπώλης και εκδότης από τη Θεσσαλονίκη Ευριπίδης Κωνσταντινίδης λέει ότι «ο πιο αδύναμος κρίκος είναι το βιβλιοπωλείο, με την έννοια ότι αποτελεί τον τελικό αποδέκτη όλων των προβλημάτων και αγκυλώσεων που επικρατούν στους άλλους δύο κρίκους. Και είναι αυτός που θα πρέπει να κάνει την τελική πώληση στον πελάτη, ο οποίος, και λόγω συγκυρίας, είναι πια ιδιαίτερα απαιτητικός».

Ο Νίκος Καρατζάς των εκδόσεων Ιανός συμφωνεί και δίνει μια ερμηνεία: «Η συρρίκνωση της αγοράς οδηγεί σε πτώση των πωλήσεων και σε ένα μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας. Αυτό αμέσως οδηγεί τον επόμενο κρίκο, τη διανομή, σε ασφυξία, διότι παίρνει όλη την επισφάλεια της αγοράς. Το γεγονός αυτό ανακυκλώνει το πρόβλημα στον εκδότη ο οποίος δεν έχει σημεία πώλησης για να τοποθετήσει το προϊόν. Αρα για να μειώσει τον κίνδυνο της επισφάλειας τοποθετείται σε λιγότερα σημεία. Στο τέλος όλο το κύκλωμα καταλήγει να αποτελείται από αδύναμους κρίκους. Στο μέλλον λοιπόν λιγότεροι εκδότες θα εκδίδουν λιγότερα βιβλία που θα διανέμουν ελάχιστοι διανομείς σε λιγότερα βιβλιοπωλεία και επομένως θα μοιραστούν μια πολύ μικρότερη αγορά λόγω φτώχειας».

Από μιαν άλλη σκοπιά ο Αργύρης Καστανιώτης των ομώνυμων εκδόσεων επικεντρώνει τον αδύναμο κρίκο στην Πολιτεία λέγοντας ότι «χωρίς να λαμβάνει επαρκή μέτρα δεν στηρίζει και δεν διαδίδει ένα πολιτιστικό προϊόν όπως το βιβλίο. Για να μην παρεξηγηθώ, δεν αναφέρομαι σε χορηγίες και άμεση χρηματοδότηση εκδοτών, αλλά στην ανάγκη δημιουργίας ενός διευρυμένου δικτύου δημόσιων βιβλιοθηκών το οποίο θα προσφέρει στο κοινό δωρεάν πρόσβαση στη γνώση και στη λογοτεχνία». Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η άποψη ενός συνοικιακού βιβλιοπώλη, του Βαγγέλη Κούτα (Βιβλιαγορά, Νέα Ιωνία): «Ενώ το βιβλίο φθάνει στην αγορά με ΦΠΑ 6%, στην παραγωγή είναι με ΦΠΑ 23%, πράγμα που το κάνει ακριβό στην πηγή του».

Στις συζητήσεις που έγιναν στο Διαδίκτυο πολλοί αναγνώστες πρότειναν να μειωθεί το ποσοστό έκπτωσης που δίνουν οι εκδότες στα βιβλιοπωλεία. Αυτό εδώ και χρόνια κυμαινόταν στο 30%-35%, αλλά με την εμφάνιση των αλυσίδων βιβλιοπωλείων έφθασε στο 50% και σε ορισμένες περιπτώσεις στο 55%. Ο κ. Κωνσταντινίδης σημειώνει: «Ο μέσος όρος του ποσοστού έκπτωσης είναι γύρω στο 35%-40% και σε μεμονωμένες μόνο περιπτώσεις φθάνει το 50%. Αν αφαιρέσουμε την αναγκαία έκπτωση 10% που γίνεται στους πελάτες, τότε το πραγματικό ποσοστό κέρδους για τον βιβλιοπώλη είναι αισθητά χαμηλότερο. Ακόμη και να γίνει κάποια μείωση, θεωρούμε ότι δύσκολα θα περάσει όλη στον καταναλωτή, καθώς το βιβλιοπωλείο είναι πολύ πιθανό να μη θελήσει να μειώσει αισθητά το κέρδος του».

Πώς μπορεί όμως να μειωθεί η τιμή του βιβλίου; Ο Νίκος Καρατζάς προτείνει: «Αν μειωθούν αναλογικά όλοι οι συντελεστές κόστους, από τον συγγραφέα ως το βιβλιοπωλείο. Επίσης, αν αυξηθεί το τιράζ των βιβλίων, δηλαδή αν από 500-1.000 αντίτυπα περάσει στα 2.000-3.000 αντίτυπα, και αυτό θα μειώσει σημαντικά την τιμή του βιβλίου». Ο Αργύρης Καστανιώτης συμφωνεί: «Ολοι οι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή και διακίνηση των βιβλίων να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να μειώσουν με τη σειρά τους τις δικές τους απολαβές».

Συγκεκριμένα, ο Ευριπίδης Κωνσταντινίδης προτείνει «να συμβάλουν όλοι: από την παραγωγή, όπου εκδότες και συγγραφείς πρέπει να επανεξετάσουν τη μεταξύ τους σχέση αναφορικά με το κόστος των συγγραφικών δικαιωμάτων και τον τρόπο καταβολής, από τη διακίνηση, με την άρση κάποιων περιορισμών και αποκλεισμών, ιδιαίτερα όσον αφορά τα μικρότερα βιβλιοπωλεία που πολλές φορές αναγκάζονται να αγοράζουν βιβλία με αμελητέο ποσοστό κέρδους, και φυσικά από την πώληση, καθώς τα βιβλιοπωλεία, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα, έχουν δυνατότητες να μειώσουν το ποσοστό έκπτωσης ώστε να υπάρχει μια όσο το δυνατόν πιο ισορροπημένη αγορά απέναντι σε όλα τα σημεία πώλησης». 
 
www.tovima.gr

4 σχόλια:

  1. Εδώ και καιρό (ακόμα και προ κρίσης) το βιβλίο ήταν πολύ ακριβό για τη δικιά μου τσέπη τουλάχιστον. Όταν για ένα καλό βιβλίο θες 20 Ε πόσα βιβλία να πάρεις το χρόνο? Και μη νομίζεις ότι είμαι από αυτές που τα δίνω σε ρούχα και παπούτσια ή καλλυντικά,κι εκεί με μέτρο έως καθόλου ψωνίζω.Το καλοκαίρι κατάφερα και πήρα μερικά βιβλία(6) μετά από αποχή χρόνων και τα μισά με απογοήτευσαν(ειδικά ένα από πολύ γνωστό εκδοτικό οίκο ήταν κάθε λέξη και λάθος ορθογραφία) ενώ ένα άλλο το περίμενα καλύτερο (γιατί είχα διαβάσει το πρώτο της σειράς) . Αυτά,σεντόνι έγραψα αλλά πονάει το θέμα γιατί είμαι άνθρωπος που διαβάζει πολύ. Οι δημοτικές βιβλιοθήκες όπου πάω μ'έχουν μόνιμη αλλά είναι πολύ μικρές στις επαρχιακές πόλεις και ειδικά εδώ που μετακόμισα τώρα η διαδικασία για να γραφτείς είναι εξαιρετικά πολύπλοκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου Δεσποινα, θεωρώ πως οι τιμές στα βιβλία πρέπει να αλλάξουν. Θεωρώ το βιβλίο ένα από τα καλύτερα δώρα για μικρούς και μεγάλους, αλλά αναγκάζομαι να ψάχνω για κάτι πιο οικονομικό.Εγώ με τους φίλους μου πλέον, αποφασίζουμε από κοινού ποια βιβλία θα διαβάσουμε, οπότε τα ανταλλάσσουμε, γιατί κανεις μας δεν μπορεί να αγοράσει όλα όσα βιβλία θα ήθελε να διαβάσει. Επίσης, έχουμε "βγάλει δεφτέρι" στο βιβλιοπωλείο της φίλης μου και τα πληρώνουμε σιγά σιγά .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πιστεύω ότι πολύ μεγάλο ρόλο παίζει και το παραγωγικό μέρος. Τι εννοώ; Τα βιβλία στην Ελλάδα λόγω της υψηλής τους ποιότητας σε θέματα εκτύπωσης και βάρους χαρτιού κτλ είναι πολύ πιο ακριβά από αντίστοιχα του εξωτερικού, τα οποία δεν έχουν τοσο σκληρό εξώφυλλο και το χαρτί τους είναι λεπτότερο. Προσωπικά, δεν με ενοχλεί να είναι λεπτότερες οι σελίδες (είναι και πιο πρακτικό και ελαφρύ αν θες να διαβάζεις πχ στο μετρό). Ίσως οι έλληνες εκδότες θα έπρεπε να προσανατολιστούν σε κάτι τέτοιο. Εξάλλου το περιεχόμενο είναι αυτό που μετράει.

    http://fashionitsagoesshopping.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δυστυχώς οι εκδοτικές μονάδες στην Ελλάδα υποφέρουν. Και η αιτία είναι ότι οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι τυπώνουν τα βιβλία τους στην ΚΙΝΑ !!! καραβιές φέρνουν τα αντίτυπα, ενώ τα χρήματα που ζητούν από τους συγγραφείς για να τους εκδώσουν συνεχώς ανεβαίνει .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Προσαρμοσμένη αναζήτηση