Χορηγός Επικοινωνίας Δεύτερο Πρόγραμμα 103,7
Για 16η χρονιά το περιοδικό Διαβάζω θα απονείμει τα Λογοτεχνικά του Βραβεία.
Η κριτική επιτροπή για τις κατηγορίες μυθιστόρημα, διήγημα – νουβέλα, λογοτεχνικό δοκίμιο – μελέτη, ποίηση, πρωτοεμφανιζόμενος πεζογράφος και ποιητής, και η επιτροπή για το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο και το λογοτεχνικό βιβλίο για μεγάλα παιδιά έδωσαν στη δημοσιότητα, στις 16 Μαΐου 2012, σε συνέντευξη Tύπου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τις μικρές λίστες των υποψήφιων βιβλίων για βράβευση ανά κατηγορία.
Η τελετή απονομής
Η τελετή απονομής των βραβείων θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 6 Ιουνίου 2012 στις 20.00, στους Κήπους του Μεγάρου Μουσικής (Β.Σοφίας και Κόκκαλη). Στην τελετή απονομής έχουν κληθεί εκπρόσωποι των γραμμάτων και των τεχνών, κοινωνικών, πολιτικών και πολιτιστικών φορέων και οργανισμών. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Τα βραβεία που θα απονεμηθούν:
- Μυθιστορήματος
- Διηγήματος – Νουβέλας
- Λογοτεχνικού Δοκιμίου – Μελέτης
- Ποίησης
- Πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου και πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή (στη μνήμη του Ηρακλή Παπαλέξη)
- Εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου
- Λογοτεχνικού βιβλίου για μεγάλα παιδιά
Βραβείο Προσφοράς στο Βιβλίο
Το βραβείο απονέμεται εκ μέρους του Εκδότη στη μνήμη του Ιδρυτή του περιοδικού, Περικλή Αθανασόπουλου.
Η διαδικασία
Οι επιτροπές των Βραβείων έκριναν το σύνολο της εκδοτικής παραγωγής του 2011. Το υλικό τους αντλήθηκε από τους κοινούς καταλόγους της ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ και του Διαβάζω. Έλαβαν, επίσης, υπόψη τους και τις μεμονωμένες παραγωγές όσων συγγραφέων είχαν την καλοσύνη να αποστείλουν τα βιβλία τους στη διεύθυνση του περιοδικού.
Η ψηφοφορία είναι μυστική. Κάθε μέλος της επιτροπής αξιολογεί τα βιβλία με σειρά προτίμησης. Το πρώτο βιβλίο στην αξιολόγηση κάθε μέλους πριμοδοτείται με δύο βαθμούς (δηλαδή με 12 βαθμούς αντί 10). Το δεύτερο βιβλίο παίρνει 9 βαθμούς, το τρίτο 8 βαθμούς, κ.ο.κ. Βραβεύεται το βιβλίο που θα συγκεντρώσει το υψηλότερο άθροισμα. Η ψηφοφορία γίνεται με κλειστό φάκελο ή e-mail που απευθύνεται προς τη δικηγόρο Αθανασία Τριανταφυλλοπούλου-Καλλή, η οποία αθροίζει τους βαθμούς και δίνει το τελικό αποτέλεσμα. Ο φάκελος των αποτελεσμάτων, ανά κατηγορία, παραδίδεται σφραγισμένος από τη δικηγόρο στη διεύθυνση του Διαβάζω, λίγο πριν την έναρξη της τελετής απονομής. Τα ψηφοδέλτια βρίσκονται στα χέρια της δικηγόρου προς διευκρίνιση οποιουδήποτε ερωτήματος ή ένστασης.
Ένα νέο βραβείο
Ο Δήμαρχος Άνδρου κος Γιάννης Γλυνός ανακοίνωσε τη θεσμοθέτηση ενός βραβείου στη μνήμη του συγγραφέα Νίκου Θέμελη. Το βραβείο θα απονέμεται σε συγγραφέα για βιβλίο μαρτυρίας, βιογραφίας ή μελέτης και θα επιλέγεται από την κριτική επιτροπή των λογοτεχνικών βραβείων Διαβάζω. Θα ανακοινώνεται την ημέρα της τελετής απονομής των υπολοίπων βραβείων και θα απονέμεται στο βραβευμένο στη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης που θα διοργανώνει ο Δήμος Άνδρου το καλοκαίρι στο νησί.
Τα εικαστικά βραβεία
Τα φετινά βραβεία είναι μια μεγάλη προσφορά του Μουσείου Φρυσίρα.
Οι κριτικές επιτροπές
Η κριτική επιτροπή για τις κατηγορίες μυθιστόρημα, διήγημα – νουβέλα, λογοτεχνικό δοκίμιο – μελέτη, ποίηση, πρωτοεμφανιζόμενο πεζογράφο και ποιητή αποτελείται από τους:
Στρατή Χαβιαρά, Συγγραφέα και Δάσκαλο Δημιουργικής Γραφής, Βαγγέλη Χατζηβασιλείου, Κριτικό Λογοτεχνίας, Έλενα Χουζούρη, Συγγραφέα και Κριτικό, Κατερίνα Σχινά, Κριτικό βιβλίων και Μεταφράστρια, Κατερίνα Κωστίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Βυζαντινών & Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, Ευριπίδη Γαραντούδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Ποιητή, Μανώλη Πιμπλή, Δημοσιογράφο και Κριτικό Λογοτεχνίας.
Η κριτική επιτροπή για το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο και το λογοτεχνικό βιβλίο για μεγάλα παιδιά αποτελείται από τους: Διαμάντη Αναγνωστοπούλου, Καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, Πόλυ Βασιλάκη, εκπαιδευτικό και Συγγραφέα Παιδικής Λογοτεχνίας, Γιάννη Παπαδάτο, Λέκτορα στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Κριτικό παιδικής λογοτεχνίας, Αγγελική Γιαννικοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρη Πολίτη, Λέκτορα στο ΤΕΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Πατρών.
ΜΙΚΡΕΣ ΛΙΣΤΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΒΡΑΒΕΥΣΗ
Απτόητη, αναζωογονημένη θαρρείς από την πολιτική ένδεια και την οικονομική ανασφάλεια εμφανίζεται η παραγωγή του μυθιστορήματος και του διηγήματος το 2011, ενισχύοντας έτι περισσότερο τη θέση της πεζογραφίας στα ελληνικά γράμματα. Παρά τη μειωμένη αγοραστική δύναμη του κοινού, τόσο η ποιοτική όσο και η ποσοτική στάθμη του είδους δεν εμφανίζουν δραματική πτώση. Ας σημειωθεί εδώ η συχνά αθέατη δραστηριότητα μικρών εκδοτικών οργανισμών. Παράλληλα, εξακολουθεί να διευρύνεται ο διάλογος για το βιβλίο στο διαδίκτυο, ενώ αξίζει να επισημανθεί η εμφάνιση νέων, αποκλειστικά εστιασμένων στο βιβλίο, πολυσέλιδων εντύπων που επιχειρούν να καλύψουν τη σχετική υποχώρηση της κριτικής στον ημερήσιο Τύπο, απότοκο ασφαλώς μιας σχετικής κάμψης της βιβλιαγοράς.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η θεματική, υφολογική και ειδολογική ποικιλία της φετινής μυθιστορηματικής παραγωγής: πολιτικό, νουάρ, τροµοκρατικό, συνωµοσιολογικό, φανταστικό, μεταφυσικό πικαρέσκ ή μελλοντολογικό δυστοπικό, αλλά και µυθιστόρηµα πόλης, ιστορικό (με έμφαση σε ένα μυθολογημένο παρελθόν), μυθιστόρημα μαθητείας ή roman à clef∙ όσο για τη θεματολογία, και αυτή εμφανίζεται ανανεωμένη και διευρυμένη – από τον έρωτα και το γάμο ως την οικονομική και την ηθική κρίση∙ από την υπαρξιακή αναζήτηση και την ατομική αναδίφηση ως την διερεύνηση των συλλογικών αγωνιών και των διλημμάτων του κοσμοπολιτισμού και της παγκοσμιοποίησης. Κατάδυση σε κάθε λογής αφηγηματικές τεχνικές και έξυπνη συμπαράθεσή τους, τολμηρά παιχνίδια με τη διακειμενικότητα, εναλλαγές ρυθμών και τόνων, μορφικές ακροβασίες αλλά και προσήλωση στην παραδοσιακή γραμμική αφήγηση συνθέτουν ένα ιδιαιτέρως πλούσιο πεζογραφικό τοπίο. Και φέτος, η πεζογραφία μας απέδειξε ότι δε διστάζει να αναμετρηθεί με μεγάλα θέματα ή με πρωτότυπα ερωτήματα, μπολιάζοντας την αφήγηση με κριτικό στοχασμό.
Το διήγημα παραμένει προνομιακό αφηγηματικό πεδίο της λογοτεχνίας μας, καλύπτοντας ευρύ φάσμα μοτίβων και διαφορετικούς τρόπους επεξεργασίας, πάντοτε όμως στοιχηματίζοντας στη λογοτεχνική αρτίωση με επιτυχία. Διεκδικώντας συχνά την πυκνότητα και την αμεσότητα του ποιητικού λόγου, τα διηγήματα της φετινής παραγωγής φωταγωγούν το ελάχιστο και το ασήμαντο εξισώνοντάς το με το άνυσμα μιας ολόκληρης ζωής και αναδεικνύουν την κρίσιμη λεπτομέρεια που μπορεί να προσδώσει απρόβλεπτο νόημα στο ουδέτερο συνεχές της καθημερινότητας.
Το ποιοτικό επίπεδο του ποιητικού λόγου στη διάρκεια του 2011 παρέμεινε υψηλό όσο και κατά τα προηγούμενα χρόνια, επαληθεύοντας έτσι τη σταθερή μέσα στον χρόνο ποιότητα της ελληνικής ποίησης. Η μεγάλη ποικιλία των εκφραστικών τρόπων και των θεμάτων της πρόσφατης ποιητικής παραγωγής οφείλεται στη δημιουργική συμπόρευση ποιητών και ποιητριών διαφορετικών ηλικιών, από την πρώτη μεταπολεμική ποιητική γενιά μέχρι τους πρωτοεμφανιζόμενους νέους ποιητές και ποιήτριες. Ο μεγάλος όγκος, επίσης, της παραγωγής, με την έκδοση εκατοντάδων ποιητικών συλλογών και κατά το 2011, παρά την οξεία οικονομική κρίση των τελευταίων ετών– παρότι πρέπει να επισημανθεί ότι μεγάλο μέρος των τίτλων είναι εκδόσεις ιδίοις αναλώμασιν, είναι ενδεικτική της επιτακτικής ανάγκης για έκφραση σε ένα λογοτεχνικό είδος που θεωρείται πιο άμεσο από την πεζογραφία και είναι συνδεδεμένο κυρίως με την ψυχοσυναισθηματική περιοχή του υποκειμένου. Η
αναδυόμενη πάντως, σε αρκετά βιβλία, θεματοποίηση των οξύτατων προβλημάτων του δημόσιου χώρου στην Ελλάδα φαίνεται να δείχνει μια τάση νέας κοινωνικοποίησης του ποιητικού μας λόγου.
Στο είδος του λογοτεχνικού δοκιμίου κατά το 2011 η παραγωγή βιβλίων υπήρξε για άλλη μια χρονιά υποτονική, σε τέτοιο, μάλιστα, βαθμό ώστε η κριτική επιτροπή να αναγκαστεί να περιλάβει σε αυτήν την αρκετά απροσδιόριστη κατηγορία αφενός το είδος της κριτικοφιλολογικής μελέτης, αφετέρου βιβλία από το χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών με ενδιαφέρον για το μη ειδικό κοινό και με στοιχεία υψηλής εκλαΐκευσης. Είναι εμφανές, ότι η οικονομική κρίση έπληξε και κατά το περασμένο έτος το είδος της κριτικοφιλολογικής μελέτης, καθώς παρατηρείται σαφής μείωση του αριθμού των εκδομένων σχετικών βιβλίων, λόγω της περιορισμένης αγοραστικής ζήτησής τους. Αντιθέτως, το εκδοτικό ενδιαφέρον και η αντίστοιχη παραγωγή σχετικών τίτλων επικεντρώθηκαν σε βιβλία με θέμα τις πολυποίκιλες παραμέτρους της οικονομικής κρίσης, που στον ένα ή στον άλλο βαθμό ανταποκρίνονται σε ανάγκες και προβληματισμούς που δημιουργήθηκαν λόγω της γενικότερης κρίσης τόσο σε Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Πρέπει να σημειωθεί ότι στην κατηγορία του δοκιμίου η επιτροπή περιέλαβε βιβλία με πρωτότυπο υλικό και όχι συναγωγές σε τόμους παλαιότερα δημοσιευμένων μελετών ή δοκιμίων.
αναδυόμενη πάντως, σε αρκετά βιβλία, θεματοποίηση των οξύτατων προβλημάτων του δημόσιου χώρου στην Ελλάδα φαίνεται να δείχνει μια τάση νέας κοινωνικοποίησης του ποιητικού μας λόγου.
Στο είδος του λογοτεχνικού δοκιμίου κατά το 2011 η παραγωγή βιβλίων υπήρξε για άλλη μια χρονιά υποτονική, σε τέτοιο, μάλιστα, βαθμό ώστε η κριτική επιτροπή να αναγκαστεί να περιλάβει σε αυτήν την αρκετά απροσδιόριστη κατηγορία αφενός το είδος της κριτικοφιλολογικής μελέτης, αφετέρου βιβλία από το χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών με ενδιαφέρον για το μη ειδικό κοινό και με στοιχεία υψηλής εκλαΐκευσης. Είναι εμφανές, ότι η οικονομική κρίση έπληξε και κατά το περασμένο έτος το είδος της κριτικοφιλολογικής μελέτης, καθώς παρατηρείται σαφής μείωση του αριθμού των εκδομένων σχετικών βιβλίων, λόγω της περιορισμένης αγοραστικής ζήτησής τους. Αντιθέτως, το εκδοτικό ενδιαφέρον και η αντίστοιχη παραγωγή σχετικών τίτλων επικεντρώθηκαν σε βιβλία με θέμα τις πολυποίκιλες παραμέτρους της οικονομικής κρίσης, που στον ένα ή στον άλλο βαθμό ανταποκρίνονται σε ανάγκες και προβληματισμούς που δημιουργήθηκαν λόγω της γενικότερης κρίσης τόσο σε Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Πρέπει να σημειωθεί ότι στην κατηγορία του δοκιμίου η επιτροπή περιέλαβε βιβλία με πρωτότυπο υλικό και όχι συναγωγές σε τόμους παλαιότερα δημοσιευμένων μελετών ή δοκιμίων.
ΔΙΗΓΗΜΑ
1. Θοδωρής Γκόνης, Ο ύπνος της Αδριανουπόλεως, Άγρα
2. Ζυράννα Ζατέλη, Ηδονή στον κρόταφο, Καστανιώτης
3. Κώστας Καβανόζης, Όλο το φως απ΄ τα φεγγάρια, Πατάκης
4. Παναγιώτης Κουσαθανάς, Αξιοσημείωτες συναντήσεις, Ίνδικτος
5. Λουκάς Κούσουλας, Και μόνος και μετά πολλών ( Γ΄), Γαβριηλίδης
6. Πρόδρομος Μάρκογλου, Τα σύννεφα ταξιδεύουν τη νύχτα, Νεφέλη
7. Κώστας Παπαγεωργίου, Το νερό, Κέδρος
8. Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Περιπολών περί πολλών τυρβάζω, Πατάκης
9. Έρση Σωτηροπούλου, Να νιώθεις μπλε, να ντύνεσαι κόκκινα, Πατάκης
10. Βασίλης Τσιαμπούσης, Σάλτο μορτάλε, Μεταίχμιο
2. Ζυράννα Ζατέλη, Ηδονή στον κρόταφο, Καστανιώτης
3. Κώστας Καβανόζης, Όλο το φως απ΄ τα φεγγάρια, Πατάκης
4. Παναγιώτης Κουσαθανάς, Αξιοσημείωτες συναντήσεις, Ίνδικτος
5. Λουκάς Κούσουλας, Και μόνος και μετά πολλών ( Γ΄), Γαβριηλίδης
6. Πρόδρομος Μάρκογλου, Τα σύννεφα ταξιδεύουν τη νύχτα, Νεφέλη
7. Κώστας Παπαγεωργίου, Το νερό, Κέδρος
8. Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Περιπολών περί πολλών τυρβάζω, Πατάκης
9. Έρση Σωτηροπούλου, Να νιώθεις μπλε, να ντύνεσαι κόκκινα, Πατάκης
10. Βασίλης Τσιαμπούσης, Σάλτο μορτάλε, Μεταίχμιο
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
1. Βασίλης Αλεξάκης, Η πρώτη λέξη, Εξάντας
2. Γιάννης Μακριδάκις, Η άλωση της Κωνσταντίας, Εστία
3. Μιχάλης Μοδινός, Η σχεδία, Καστανιώτης
4. Ιωάννα Μπουραζοπούλου, Η ενοχή της αθωότητας, Καστανιώτης
5. Γιώργος Ξενάριος, Στην άκρη του κόσμου, Κέδρος
6. Νίκος Παναγιωτόπουλος, Τα παιδιά του Κάιν, Μεταίχμιο
7. Αλέξης Πανσέληνος, Σκοτεινές επιγραφές, Μεταίχμιο
8. Γιώργος Συμπάρδης, Υπόσχεση γάμου, Μεταίχμιο
9. Ευγενία Φακίνου, Το τρένο των νεφών, Καστανιώτης
10. Μιχάλης Φακίνος, Η έρημος έρχεται, Καστανιώτης
2. Γιάννης Μακριδάκις, Η άλωση της Κωνσταντίας, Εστία
3. Μιχάλης Μοδινός, Η σχεδία, Καστανιώτης
4. Ιωάννα Μπουραζοπούλου, Η ενοχή της αθωότητας, Καστανιώτης
5. Γιώργος Ξενάριος, Στην άκρη του κόσμου, Κέδρος
6. Νίκος Παναγιωτόπουλος, Τα παιδιά του Κάιν, Μεταίχμιο
7. Αλέξης Πανσέληνος, Σκοτεινές επιγραφές, Μεταίχμιο
8. Γιώργος Συμπάρδης, Υπόσχεση γάμου, Μεταίχμιο
9. Ευγενία Φακίνου, Το τρένο των νεφών, Καστανιώτης
10. Μιχάλης Φακίνος, Η έρημος έρχεται, Καστανιώτης
ΠΟΙΗΣΗ
1. Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ, Η ανορεξία της ύπαρξης, Καστανιώτης
2. Γιώργος Αλισάνογλου, Jesu Christiana. Μια μελλοντική προσευχή, Μαγικό κουτί
3. Βασίλης Αμανατίδης, 7: Ποίηση για video games, Νεφέλη
4. Τάσος Γαλάτης, Κάθοδος, Τυπωθήτω
5. Βερονίκη Δαλακούρα, Καρναβαλιστής, Κέδρος
6. Γιάννης Δάλλας, Περίακτος, Τυπωθήτω
7. Κατερίνα Ηλιοπούλου, Το βιβλίο του χώματος, Μελάνι
8. Δημήτρης Κοσμόπουλος, Κρούσμα, Κέδρος
9. Γιώργος Μπλάνας, Στασιωτικά 1-50, Γαβριηλίδης
10. Παυλίνα Παμπούδη, Το σπίτι στους 40 δρόμους, Ροές
2. Γιώργος Αλισάνογλου, Jesu Christiana. Μια μελλοντική προσευχή, Μαγικό κουτί
3. Βασίλης Αμανατίδης, 7: Ποίηση για video games, Νεφέλη
4. Τάσος Γαλάτης, Κάθοδος, Τυπωθήτω
5. Βερονίκη Δαλακούρα, Καρναβαλιστής, Κέδρος
6. Γιάννης Δάλλας, Περίακτος, Τυπωθήτω
7. Κατερίνα Ηλιοπούλου, Το βιβλίο του χώματος, Μελάνι
8. Δημήτρης Κοσμόπουλος, Κρούσμα, Κέδρος
9. Γιώργος Μπλάνας, Στασιωτικά 1-50, Γαβριηλίδης
10. Παυλίνα Παμπούδη, Το σπίτι στους 40 δρόμους, Ροές
ΔΟΚΙΜΙΟ-ΜΕΛΕΤΗ
1. Γιώργος Βέης, Μανχάταν- Μπανγκόκ, Κέδρος
2. Έφη Γαζή, Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια: Ιστορία ενός συνθήματος (1880-1930), Πόλις
3. Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Ο μοντερνισμός και οι Δοκιμές του Σεφέρη, Πόλις
4. Αντώνης Λιάκος, Αποκάλυψη, ουτοπία και ιστορία : Οι μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης, Πόλις
5. Μανόλης Μαραγκούλης, Καιρός να συγχρονισθώμεν: Η Αίγυπτος και η αιγυπτιώτικη διανόηση (1919-1938), Gutenberg
6. Ελένη Πολίτου Μαρμαρινού, Ωσάν χαράς ιδέα: Η ποιητική γραμματική του Ανδρέα Κάλβου, Gutenberg
7. Ιωάννης Ταϊφάκος, Οι νεκροί πια δεν μας πονούν: Μαρτυρίες για τη ζωή και την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, Gutenberg
8. Πολίνα Ταμπακάκη, Η μουσική ποιητική του Σεφέρη: Μια μελέτη της σχέσης της μοντερνιστικής ποίησης με τη μουσική, Δόμος
9. Δημήτρης Τζιόβας, Ο μύθος της γενιάς του ΄30: Νεοτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία, Πόλις
10. Χαρίκλεια Τσοκανή, Μουσική μανία: Στις απαρχές του βακχικού ενθουσιασμού, Αλεξάνδρεια
2. Έφη Γαζή, Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια: Ιστορία ενός συνθήματος (1880-1930), Πόλις
3. Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Ο μοντερνισμός και οι Δοκιμές του Σεφέρη, Πόλις
4. Αντώνης Λιάκος, Αποκάλυψη, ουτοπία και ιστορία : Οι μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης, Πόλις
5. Μανόλης Μαραγκούλης, Καιρός να συγχρονισθώμεν: Η Αίγυπτος και η αιγυπτιώτικη διανόηση (1919-1938), Gutenberg
6. Ελένη Πολίτου Μαρμαρινού, Ωσάν χαράς ιδέα: Η ποιητική γραμματική του Ανδρέα Κάλβου, Gutenberg
7. Ιωάννης Ταϊφάκος, Οι νεκροί πια δεν μας πονούν: Μαρτυρίες για τη ζωή και την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, Gutenberg
8. Πολίνα Ταμπακάκη, Η μουσική ποιητική του Σεφέρη: Μια μελέτη της σχέσης της μοντερνιστικής ποίησης με τη μουσική, Δόμος
9. Δημήτρης Τζιόβας, Ο μύθος της γενιάς του ΄30: Νεοτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία, Πόλις
10. Χαρίκλεια Τσοκανή, Μουσική μανία: Στις απαρχές του βακχικού ενθουσιασμού, Αλεξάνδρεια
ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ – ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ
1. Βασίλης Κουνέλης, Νοματαίος, μυθιστόρημα, Ωκεανίδα
2. Γιώργος Μητάς, Ιστορίες του Χαλ, διηγήματα, Κίχλη
3. Νίκος Ξένιος, Το άχτι, διηγήματα, Φαρφουλάς
4. Χίλντα Παπαδημητρίου, Για μια χούφτα βινύλια, μυθιστόρημα, Μεταίχμιο
5. Βασιλική Πέτσα, Θυμάμαι, νουβέλα, Πόλις
2. Γιώργος Μητάς, Ιστορίες του Χαλ, διηγήματα, Κίχλη
3. Νίκος Ξένιος, Το άχτι, διηγήματα, Φαρφουλάς
4. Χίλντα Παπαδημητρίου, Για μια χούφτα βινύλια, μυθιστόρημα, Μεταίχμιο
5. Βασιλική Πέτσα, Θυμάμαι, νουβέλα, Πόλις
ΠΟΙΗΣΗ – ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ
1. Ορφέας Απέργης, Υ, Πατάκης
2. Αρετή Γκανίδου, Ορυκτό φως, Μελάνι
3. Γιάννης Δούκας, Στα μέσα σύνορα, Πόλις
4. Ιωάννης Α.Ζερβός, Κρίσιμη μάζα, Μελάνι
5. Αλέξιος Μάινας, Το περιεχόμενο του υπολοίπου, Γαβριηλίδης
2. Αρετή Γκανίδου, Ορυκτό φως, Μελάνι
3. Γιάννης Δούκας, Στα μέσα σύνορα, Πόλις
4. Ιωάννης Α.Ζερβός, Κρίσιμη μάζα, Μελάνι
5. Αλέξιος Μάινας, Το περιεχόμενο του υπολοίπου, Γαβριηλίδης
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ
Κριτήρια για την κατάρτιση της βραχείας λίστας ήταν τα βιβλία να παρουσιάζουν ενδιαφέρον είτε ως προς τη σύλληψη του θέματος είτε ως προς τη λογοτεχνική του πραγμάτωση. Να υπάρχει πρωτοτυπία, ευρηματικότητα, χιούμορ, περιπέτεια, ενδιαφέρουσα πλοκή, εύστοχη και πρωτότυπη εικονογράφηση (για τα εικονογραφημένα), λεξιλογικός πλούτος, επεξεργασία σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων, ποικιλία γλωσσολογικών καταστάσεων, έτσι ώστε το παιδί να οικειοποιηθεί, διαβάζοντας το βιβλίο, λειτουργίες του γραπτού λόγου. Να μη χρησιμοποιείται η λογοτεχνία και η λογοτεχνικότητα ως πρόσχημα, έτσι ώστε τα νοήματα και οι σημασίες να υπονοούνται, δηλαδή τα παιδιά να παρακινούνται να σκεφτούν αυτό που κρύβεται πίσω από τις λέξεις και τις εικόνες. Επίσης, να μην υπάρχει άμεσος και έμμεσος διδακτισμός και να αφήνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να αυτενεργήσει.
Κατά το 2011 εκδόθηκαν λιγότερα βιβλία από άλλες χρονιές. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Η τεχνολογία αλλά και το εικαστικό αποτέλεσμα αρκετών εικονογράφων επέδρασαν έτσι ώστε το αισθητικό αποτέλεσμα πάρα πολλών βιβλίων, όλων των κατηγοριών και ιδιαίτερα των εικονογραφημένων, να είναι ικανοποιητικό. Από την άλλη όμως πλευρά, η εκδοτική παραγωγή δε συνοδεύτηκε, όπως και πέρσι είχαμε επισημάνει, από ανάλογη αύξηση της λογοτεχνικής ποιότητας.
Η επισημανθείσα, τα τελευταία χρόνια, τάση σε κάποια βιβλία στα οποία οι ήρωες ή οι ηρωίδες (αγόρια και κορίτσια), σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση και με υφολογικό στοιχείο το χιούμορ, να ασκούν κριτική στις πράξεις τους, στην οικογένειά τους, στο σχολείο τους και γενικά στον άμεσο κοινωνικό τους περίγυρο, συνεχίστηκε και φέτος.
Όσον αφορά τα εικονογραφημένα, η επιτροπή παρατηρεί ότι όλο και περισσότερο η εικονογράφηση είναι αφαιρετική παρόλο που επιμένει να αναπαριστά αφηγηματικά την ιστορία. Οι περιπτώσεις όμως, όπου η εικόνα προεκτείνει ή και ανατρέπει το περιεχόμενο, εξακολουθούν να είναι περιορισμένες.
Όσον αφορά στη θεματολογία των δύο κατηγοριών έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
Τα βιβλία για μεγάλα παιδιά και εφήβους αναφέρονται, άλλοτε με ρεαλιστικό τρόπο και άλλοτε κάνοντας επίκληση στη φαντασία, σε θέματα όπως οι σχέσεις των εφήβων μέσα στην οικογένεια, στο σχολείο αλλά και γενικότερα στην κοινωνία. Επίσης, πραγματεύονται θέματα σχετικά με ιστορικά γεγονότα και τη μυθιστορηματική τους ανάπλαση, την εικόνα των εφήβων και τις συγκρούσεις τους με τον εαυτό τους και τους άλλους. Τέλος, επισημάναμε και θέματα που άπτονται της διαπολιτισμικής θεματικής.
Τα βιβλία για μεγάλα παιδιά και εφήβους αναφέρονται, άλλοτε με ρεαλιστικό τρόπο και άλλοτε κάνοντας επίκληση στη φαντασία, σε θέματα όπως οι σχέσεις των εφήβων μέσα στην οικογένεια, στο σχολείο αλλά και γενικότερα στην κοινωνία. Επίσης, πραγματεύονται θέματα σχετικά με ιστορικά γεγονότα και τη μυθιστορηματική τους ανάπλαση, την εικόνα των εφήβων και τις συγκρούσεις τους με τον εαυτό τους και τους άλλους. Τέλος, επισημάναμε και θέματα που άπτονται της διαπολιτισμικής θεματικής.
Τα εικονογραφημένα βιβλία για μικρότερα παιδιά αναφέρονται, άλλοτε με φαντασία και αφαιρετικό τρόπο και άλλοτε με ρεαλισμό και χιούμορ, στην παιδική ηλικία, τη βίωσή της από τα παιδιά και στην καθημερινότητά τους. Σ’ αυτήν την κατηγορία έχουμε εντάξει και ένα βιβλίο που μιλά για την ιστορία και τη μυθολογία μέσα από τη μυθοπλασία, δημιουργώντας ενδιαφέρουσες γέφυρες ανάμεσά τους. Επίσης εντάξαμε και βιβλία που, ενώ δεν ανήκουν στην κατηγορία του εικονογραφημένου, απευθύνονται σε μικρούς αναγνώστες.
Γνωρίζοντας έτσι κι αλλιώς ότι η αντικειμενικότητα είναι...υποκειμενική, ως αναγνώστες και αναγνώστριες της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας εκφράζουμε την ελπίδα να έχουμε πολύ περισσότερα «καλά» λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά τη χρονιά που διανύουμε, καταθέτοντας τις δύο βραχείες λίστες για το παιδικό βιβλίο, μία για τα μεγαλύτερα παιδιά και μία για τα μικρότερα.
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
Φραγκούλη Φωτεινή: Κατ – γατ – καραγάτ
Εικονογράφηση: Στεφανίδη Φωτεινή
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Στεφανίδη Φωτεινή
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Αγγελίδου Μαρία: Ιστορίες που τις είπε η Πέτρα
Εικονογράφηση: Στεφανίδη Φωτεινή
Εκδόσεις: Αερόστατο, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Στεφανίδη Φωτεινή
Εκδόσεις: Αερόστατο, Αθήνα, 2011
Μπουμπούσης Γιώργος: Η αγάπη της Μυρμηγκίνας και του Τζίτζικα
Εικονογράφηση: Ιωάννου Βανέσσα
Εκδόσεις: Ελληνοεκδοτική, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Ιωάννου Βανέσσα
Εκδόσεις: Ελληνοεκδοτική, Αθήνα, 2011
Αγγέλου Άγγελος - Σίνη ΄Εμη: Θέλω να αρρωστήσω
Εικονογράφηση: Βαβούρη Ελίζα
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Βαβούρη Ελίζα
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
Παπαθεοδούλου Αντώνης: Του σκοινιού τα μανταλάκια
Εικονογράφηση: Μπουλούμπασης Πέτρος
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Μπουλούμπασης Πέτρος
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Μπουλώτης Χρήστος: ΟΥΦ! Οι απίθανες ιστορίες του Άρη
Εικονογράφηση: Τίκκου Φωτεινή
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Πλησή Παναγιώτα: Δεν είμαι τέρας, σου λέω !
Εικονογράφηση: Παπαδοπούλου Σοφία
Εκδόσεις: Κέδρος, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Τίκκου Φωτεινή
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Πλησή Παναγιώτα: Δεν είμαι τέρας, σου λέω !
Εικονογράφηση: Παπαδοπούλου Σοφία
Εκδόσεις: Κέδρος, Αθήνα, 2011
Τσίτας Μάκης: Γιατί δε μετράς προβατάκια;
Εικονογράφηση: Καρακάσογλου Γιώργος
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Καρακάσογλου Γιώργος
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ
Κοντολέων Μάνος: Δε με λένε Ρεγγίνα …Άλεχ με λένε
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Κλιάφα Μαρούλα: Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα
Εκδόσεις: Μεταίχμιο, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Μεταίχμιο, Αθήνα, 2011
Σπύρου Δημήτρης: Η μουσική που σταμάτησε τον πετροπόλεμο
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Παναγιωτάκης Γιώργος: Μικρόκοσμος
Εκδόσεις: Κέδρος, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Κέδρος, Αθήνα, 2011
Μαργαρίτης Κυριάκος: Τα τρύπια τείχη
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Ψυχογιός, Αθήνα, 2011
Κατσαμά Ελένη: Κοσμοδρόμιο
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Κοντολέων Άννα: Οι εφτά ζωές του Κόμπου
Εικονογράφηση: Δήμου Θανάσης
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Εικονογράφηση: Δήμου Θανάσης
Εκδόσεις: Πατάκης, Αθήνα, 2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου